NRK Meny
Normal

Frp: – Meningsløst at de skal betale 630.000 kroner i toll for et gammelt vrak

Om fem dager må «Skogøys venner» innfri kravet fra Tollvesenet for å hindre at drømmen om en nyoppusset kulturskatt går i grus. – Jeg reagerer på at regningen kveler et engasjement blant folk som vil videreføre historie, sier gruppeleder i Frp.

Gamle Skogøy ruster i en kanal i Sverige

Gamle «Skogøy» lå lenge med kjølen i været og rustet i en kanal i Sverige.

Foto: John Inge Johansen

– Jeg er fortvilet. Jeg har hatt flere søvnløse netter på rad på grunn av dette. Jeg kan ikke tro at Tollvesenet skal drepe prosjektet vi har lagt så mye arbeid ned i, sier leder av «Skogøys venner», Håvard Gabrielsen, til NRK.no.

Innen 31. mars må foreningen «Skogøys venner» i Narvik betale en tollregning på i overkant av 630.000 kroner. Regningen kommer etter at foreningen hentet den gamle lokalbåten MS «Skogøy» fra Sverige i 2011 for å pusse den opp.

Tollvesenet beregnet verdien på vraket til å være på rundt 2 millioner kroner.

Og politikerne engasjerer seg nå for å redde båten som gikk i lokaltrafikk i Lofoten, Vesterålen og Senja i 30 år.

– Regningen er urimelig

– Her har noen kjøpt et vrak av en båt for å pusse opp og videreføre historien, og så må de betale en enorm momsregning. Jeg reagerer på dette. Det er urimelig, sier gruppeleder for Fremskrittspartiet, Dagfinn Olsen.

Olsen mener båten i utgangspunktet ikke hadde annen verdi enn historisk, og at verdien som eventuelt måtte blitt tatt med i verdiberegning hadde vært om foreningen bestemte at båten skulle hugges opp og stålet skulle selges.

– Men dette er ikke tilfelle. De har hentet båten til Norge med et ønske om å bevare den, og da synes jeg det blir urimelig å komme med en slik regning.

Gruppelederen frykter at man i neste omgang vil bli sittende med en konkurs, som fører til at staten og eventuelt kommunen båten ligger i må ta en stor regning.

Olsen har nå tatt saken videre til stortingsrepresentant og andre visepresident Kenneth Svendsen (Frp).

Vil ha finansministeren på banen

– Jeg mener denne saken er såpass viktig at jeg ba Svendsen om å ta kontakt med finansministeren. Vi må finne en løsning her, det kan ikke være sånn at man skal undergrave engasjementet folk har for å ta vare på gammel historie.

Gruppelederen sier at saken omkring det gamle skipet, dugnadsånden i Narvik og den skyhøye regningen fra Tollvesenet engasjerte ham med én gang.

– Når man kjøper veteranbiler fra for eksempel USA får man dem avgiftsfritt inn i landet. Du betaler ikke avgift som på en ny bil. Her har du et stykke historie som er urimelig å skattlegge.

Foreningen «Skogøys venner», som ble etablert i 2010, jobber med å pusse opp fartøyet til samme standard som på begynnelsen av 80-tallet. Da de kjøpte vraket ble verdien satt til to millioner kroner.

– Jeg regner med at denne summen er verdien på stålet dersom båten blir hugget opp. Men båten er jo ikke tatt inn i landet for å lage spiker til husbygging, den er tatt hit fordi man vil bringe den videre i historien, sier Olsen.

(artikkelen fortsetter under)

Se bildene fra da MS «Skogøy» ble slept tilbake fra Sverige:

4000 dugnadstimer

For foreningsleder Håvar Gabrielsen er saken tung å bære.

– Vi har rundt 4000 dugnadstimer på båten, og vi har gått gjennom en voldsom prosess for å få vraket fra Stockholm til Narvik. Vi skal kle det opp og restaurere det slik at det blir et nasjonalt klenodium, sier han.

Det vil koste nærmere 60 millioner kroner å pusse opp MS «Skogøy», og store deler av jobben og beløpet er på dugnad.

– Øyner dere håp nå når politikerne er kommet på banen?

– Det er flott at politikere så høyt legger merke til dette og vil hjelpe oss. Byråkratene som fatter vedtakene må jo skjønne at de er på ville veier, sier Gabrielsen, som legger til:

– Vi har fått skriftlig beskjed om at namsmannen kommer i neste uke. Foreningen er ikke noe nærmere i å skaffe penger til regningen. Ingen vil gi oss penger til moms til staten.

– Jeg skal kjempe helt til det er slutt

«Skogøys venner» har gått til det skritt å undersøke skrapjernsprisen på båten for å finne ut hvordan situasjonen vil se ut om staten tar pant i båten deres.

– Nærmeste huggeri er på Fosen i Trøndelag, og vi kan få rundt 3000.000 i skrapverdi. Tauselskapene skal ha 400.000 for å slepe båten fra Narvik til Fosen. Vi regner med at om Tollvesenet realiserer hugging blir det et minusregnskap på i hvert fall 200.000 kroner med avgifter.

Gabrielsen er oppgitt over at hele prosjektet kan gå i vasken, etter at foreningen allerede har brukt mye tid og penger på å berge båten fra Sverige. Styrelederen mener foreningen aldri hørte et ord fra Tollvesenet om at de skulle betale noe for å ta inn skipet til Norge.

– Vil dere be om betalingsutsettelse?

– Nei. Hvis Tollmyndighetene vil drepe prosjektet så skal de få det. Men jeg skal kjempe mot dette helt til slutten, sier Gabrielsen.

MS Skogøy utenfor Svolvær

Nok en gang er fremtiden usikker for det en gang så stolte skipet MS «Skogøy».

Foto: Tore Kristoffersen / (Privat)

Ønsker å videreføre historien

Og slutten er ennå ikke nådd, skal vi tro Dagfinn Olsen i Fremskrittspartiet.

– Den beste løsningen i denne saken er at man frafaller og ser at dette er en historie man ønsker å ta vare på. Man bør skjønne at utgangspunktet ikke er å hugge opp båten men å videreføre historien.

Gruppelederen sier han håper folk ser verdien i engasjement for å ta vare på historie.

– Å kreve så store summer vil kvele engasjementet. Denne båten er svært viktig innbyggerne i nordre Nordland der båten har trafikkert, avslutter Olsen.

– Spiller ingen rolle hva det er

Ifølge Merete Blomli fra Tollvesenet region Midt-Norge, er alle som passerer grensen inn til Norge pliktige til å fortolle varene de har med inn.

– Om varene er nye eller gamle – eller om det er gullringer, klær, tepper eller båter spiller ingen rolle. Det avgjørende er verdien av varen, som da blir grunnlaget for hva som må betales i avgift, sa Blomli til NRK 10. mars.

Det beregnes 25 prosent merverdiavgift på varer som tas inn i Norge, samt at det skal betales moms på varer som har en verdi på over 6.000 kroner.

– Regelverket har noen fritaksgrunnlag som kan gjøre at man slipper å betale avgiftene, men da må den som importerer varen dokumentere at det kan være grunn for fritak. Avgjørelsen kan også påklages i ettertid.

– Hva skjer hvis Skogøys venner ikke betaler regningen?

– Alle skatt- og avgiftskrav som ikke betales innen fristen vil gå til tvangsinnkreving. Da vil staten sikre beløpet ved å ta pant i eventuelle verdier som tilhører den avgiftspliktige, avslutter Blomli.

Liggende med kjølen i været

En eksentrisk millionær kjøpte i år 2000 MS «Skogøy», foretok oppmudring av en kanal utenfor Ekerø kommune i Sverige og plasserte den der i påvente av en omfattende oppussing ved bruk av polske arbeidere.

Så skar det seg totalt, stedet der «Seaside» lå i opplag eies av et firma som ville bygge boliger, og de ville ha båten vekk.

Båteieren nektet, og restaureringen avsluttet før den egentlig var satt i gang. Båten ble liggende åpent for rov og ran.

Høsten 2009 kantret båten. Angivelig fordi flere ventiler og koøyer er blitt fjernet av vandaler og tyver – samt at noen stoppekraner i motoren var stjålet.

Dermed ble den en gang så stolte båten liggende med kjølen i været fram til den ble hentet til Narvik av foreningen.

Dokumentarprogram som omhandler MS Skogøy sin siste tur fra Narvik i 1983. Ved Kåre Sørensen (produsent og kommentar-leser) og Harald Harnang (fotograf). 
OBS: LIGGER UTE I NRK NORDLAND FYLKESLEKSIKON!