Hopp til innhold

Dansk flyselskap møter den norske stat i rettssalen

Det danske flyselskapet Danish Air mener staten har skapt en monopolsituasjon på det norske kortbanenettet. I dag møtes de i Oslo tingrett.

Jesper Rungholm

TAR ANBUDSKONURRANSEN TIL RETTEN: Sjefen i det danske flyselskapet, Danish Air, mener samferdselsdepartementet ikke følger anbudsreglene som gjelder. Danish Air tapte til slutt mot Widerøe om rutene til Lofoten og Narvik.

Foto: Pressefoto, Danish Air Transport

Samferdselsdepartementet har skapt en monopolsituasjon på kortbanenettet i Nord-Norge med sitt krav om satellittbasert innflyging.

Det mener sjefen for flyselskapet Danish Air, Espen Rungholm.

Mener Widerøe har monopol

Danish Air Transport

Danisk Air vil fly i Nordland.

Foto: NRK

I dag må staten møte i Oslo tingrett etter at danskene først fikk anbudet, men så ble fratatt flere flyruter i Lofoten.

– Vi er utsatt for en anbudsprosess som ikke følger de reglene som gjelder. På denne måten kvalifiserer norske myndigheter bare ett selskap til disse anbudskonkurransene, nemlig Widerøe, mener administrerende direktør i Danish Air, Espen Ringholm.

Strenge sikkerhetskrav

Widerøe inn for landing

Widerøe flyr på nesten hele kortbanenettet.

Foto: Roar Hansen

Det er fremdeles Widerøe som daglig flyr passasjerene mellom Bodø og Narvik og Bodø og Lofoten. Men det kunne ha vært det danske flyselskapet Danish Air.

De vant nemlig anbudskonkurransen, og skulle overta 1. april 2012. Men så klaget Widerøe og samferdselsdepartementet omgjorde beslutninga. Fordi Danish Air ikke tilfredsstilte kravene til sikkerhet.

For kort tid til å innfri

Det er nødvendig å ha innflygingssystemet Scat 1, satellittbasert innflyging, for å fly på disse krevende flyplassene. Systemet er utviklet av Widerøe i samarbeid med norske myndigheter, og det er så langt bare dette flyselskapet som har systemet installert.
Danish Air har forståelse for kravet, men kunne ikke få det på plass på bare åtte uker. Som var tida fra de fikk anbudet til flygingene skulle starte.

– Hadde man valgt å gjøre det riktig fra samferdselsdepartementets side så hadde de skrevet at vi er klar over at Scat 1-installasjonen tar tid. Og derfor har de gitt oss seks-åtte måneder etter at anbudet er tildelt til å installere systemet.

Stenger ute utenlandske aktører

I dag starter rettssaka i Oslo tingrett. Samferdselsdepartementet vil ikke gi intervju før saka starter.

Sjefen i Danish Air mener nordmennene, som sjøl er storeksportører av fisk og sjømat, ikke kan fortsette å stenge ute utenlandske aktører.

– Det er det alt handler om, at dersom Norge vil være med og selge sine varer i EU-landene, så må man også åpne opp slik at EU-operatører kan få lov å selge sine varer i Norge, sier administrerende direktør Espen Rungholm i Danish Air foran rettssaka som starter i Oslo tingrett mandag 7. januar.