Danish Air Transport vant ikke frem i saken mot Samferdselsdepartementet, og må nå betale 225 000 kroner i saksomkostninger.
Administrerende direktør i Danish Air, Jesper Rungholm, skriver i en e-post til NRK at de ikke vil anke kjennelsen.
- Les mer:
Mener staten skaper Widerøe-monopol
Det danske flyselskapet mente Samferdselsdepartementet skapte en monopolsituasjon på kortbanenettet i Nord-Norge ved å kreve satellittbasert innflyging. Det fikk de ikke medhold i.
– Vi er utsatt for en anbudsprosess som ikke følger de reglene som gjelder. Norske myndigheter kvalifiserer bare ett selskap til disse anbudskonkurransene, nemlig Widerøe, sa administrerende direktør, Jesper Rungholm før saken gikk for retten.
(Saken fortsetter under bildet.)
Det er nødvendig å ha innflygingssystemet SCAT-1, satellittbasert innflyging, for å fly mellom de krevende flyplassene i Nord-Norge. Systemet er utviklet av Widerøe i samarbeid med norske myndigheter, og det er så langt bare dette flyselskapet som har systemet installert. DAT mente kravet om SCAT-1 fører til at andre flyselskaper ikke er konkurransedyktige.
Retten har nå slått fast at kravet om satellittbasert innflyging ikke gir leverandørene ulike muligheter eller medfører unødvendige hindringer for konkurransen. De mener det heller ikke er i strid med EØS-avtalen.