Henriksen & co. selger både nye og brukte campingvogner og bobiler. Han forteller om en ekstrem interesse etter at pandemien slo til i 2020.
Og det er ikke bare de profesjonelle aktørene som merker trykket.
Cecilie Haukland fra Bodø, bestemte seg for å selge familievogna forrige helg. Nærmest umiddelbart var folk på vei hjem til henne for å ta en titt.
– Den første personen var på plass for å se etter bare to timer. Vi hadde lagt den ut for 40.000 og han bydde 60.000 med en gang, sier hun til NRK.
Kjøpte uten å ha sett vogna
Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken AS viser at det hittil i år har vært skiftet eier på 7995 campingvogner. På samme tidspunkt i fjor var tallet 6769.
Altså en økning på hele 18.1 prosent.
Haukland ante ikke at markedet var så hett da hun la den ut til salgs.
– Jeg diskuterte litt med en selger som sa vi kom til å få mye for den, men jeg la den ut for 40.000 kroner, sier hun.
Det skulle raskt vise seg at hun fikk langt mer.
– Kjøperen, som bydde 63.000 kroner, hadde ikke engang vært på besøk. Han bydde 23.000 over uten å ha sett vogna.
Ekstrem interesse for leie
Haukland solgte som mange andre campingvogna gjennom FINN.no.
Terje Berge, kommersiell direktør for reise hos Finn, sier det i tillegg er en stor økning innenfor leiemarkedet.
– Det er helt klart at interessen for å leie både båt og bobil er helt ekstrem om dagen. Den øker hver eneste uke på Finn.
– Allerede i april så vi en vekst på besøk inn til «bobil til leie» på over 80 prosent sett opp mot samme periode i 2019.
Tradisjonelt er det beboere fra fylkene Akershus, Hordaland og Rogaland som står for mest trafikk, men i mai hadde også Oslo og Buskerud stor økning.
– 351 og 332 prosent vekst i uke 19 sammenlignet med samme periode i 2019.
Berge forteller også at det er historisk få båter til salgs på Finn, og at situasjonen har vært slik siden før påske.
Helt ny kjøpegruppe
Runar Henriksen i Caranord selger både brukt og nytt.
– Hvilken prisklasse er det flest folk er ute etter?
– Markedet er størst mellom 50- og 120.000 kroner. Det er det flest folk har råd til. I tillegg kan de enkelt selge vogna eller bobilen året etter om de ikke synes det er artig, svarer Henriksen og legger til:
– Det er en vanvittig økning på brukt i år. Jeg vet om folk som kjøpte nytt i fjor, og solgte de til samme pris eller mer i år.
Flere og flere unge par ser også ut til å ville prøve campinglivet.
– Det er blitt veldig populært. Med ei vogn eller bobil kan de parkere nedenfor et fjell. Løpe opp på dagtid, og ned igjen til vogna på kveldstid for å drikke hvitvin.
– Hva tror du er bakgrunnen for den store økningen?
– Mange forsøkte nok campinglivet for første gang i fjor, og mange likte det. I år ønsker nok enda flere å prøve det samme.