I løpet av et drøyt år kom det to økninger i den aktuelle bøtesatsen.
Boten er blitt så dyr at til og med politiet ytrer at det er vondt å skrive den ut.
Spørreundersøkelsen er gjennomført av Norstat, på vegne av NRK.
Den viser at 59 prosent synes prisen å betale for mobilbruk bak rattet er helt grei.
UP-sjef i Nord, Geir Harald Marthinsen, tror det speiler at folk flest dropper mobilbruk bak rattet.
– De fleste bruker ikke mobiltelefonen mens de kjører. Derfor tenker nok mange at de som velger å gjøre det kan få svi.
Når økte satsen?
- 1. januar 2021Første økning
Satsen økte fra 1700 kroner til 5000 kroner. I tillegg ble det innført en straff på tre prikker for brudd på loven.
- 1. mars 2022Andre økning
Ny økning i satsen - nå koster det 7450 kroner å bryte loven.
Gambler på å sjekke sosiale medier
Som UP-sjef får Marthinsen god innsikt i folks kjørevaner. Både lovlige og ulovlige.
Han peker på at folk lever i en travel hverdag der mobilen alltid må med.
At det er dyrt å bli tatt på fersken med mobilbruk i bilen stopper på langt nær alle.
– Vi har blitt avhengig av mobilen. Det fører til at mange tar med seg vanene fra godstolen og ut i bilen, sier Marthinsen.
– Jeg skulle ønske flere satt telefonen i flymodus i bilen. Da sikrer de at fristelsen fra sosiale medier eller andre ting på mobilen ikke blir for stor.
Han spør:
Er det viktigst å komme seg trygt frem i trafikken, eller gamble på å sjekke en varsel i sosiale medier?
UP-sjefen tror mange konkluderer med at det ikke er så farlig å bare sjekke litt.
– Du kan fort bli en fare for deg selv og andre om du slipper fokuset av veien i to-tre sekunder.
– Dette vil vi til livs. Det er derfor vi gjennomfører kontroller.
Forsvarlig pris
I undersøkelsen svarer 23 prosent at de synes boten er for dyr.
Cecilie Bryner i Trygg Trafikk sier til NRK at de er enig med flertallet i Norge.
De økte prisene er et viktig tiltak – og hun mener det er enkelt å argumentere for det.
– Bare det at folk tar sjansen, selv om de vet at dette koster mye, er nok til å forsvare størrelsen, sier hun til NRK.
Hun håper den dyre bota kan påvirke folks valg i fremtiden.
– Det preventive er det viktigste. Beløpets størrelse må stå i samsvar med den potensielle risikoen som adferden medfører.
Skjønner at det svir
Boten som nå er blitt hele 7450 kroner ble innført i år 2000.
Den gang var taksten 500 kroner. 22 år senere er det nesten 7000 kroner dyrere å gjøre samme lovbrudd. I tillegg får du tre prikker på førerkortet.
UP-sjef Marthinsen sier han forstår at det kan svi å bli tatt.
– De fleste sier de skulle bare sjekke, og at det bare skulle ta noen sekunder. Noen prøver å nekte og det blir noen diskusjoner der ute. Både pengene og prikkene svir ganske hardt, sier han før han legger til:
– Vi ønsker ei trygg og god trafikkavvikling uten fare.
– Mange skal ut å kjøre i påska. Noen gode råd før de setter seg i bilen?
– Jeg håper alle som skal ut i trafikken er ansvaret bevisst. Sett deg rusfri bak rattet, overhold fartsgrensen og vær en årvåken bilist.
– Da er sjansen stor for at høytiden går bra.