Neste år skal Stortinget bestemme hvor den nye kampflybasen for F-35 skal legges. Bodø og Evenes i Nordland og Ørlandet i Trøndelag er kandidater.
Forsvarssjefen og politisk ledelse i Forsvarsdepartementet har tidligere uttalt at det mest sannsynlig bare blir én base i fremtidens norske luftforsvar.
Nå mener tre ordførere at denne konklusjonen er basert på gale opplysninger. I en rapport som kommunene Ørland, Bjugn og Andøy leverer til forsvarsminister Grete Faremo (Ap) onsdag, heter det at det blir langt rimeligere enn tidligere antatt dersom man legger hovedbasen for de nye kampflyene på Ørland, og kombinerer dette med en permanent framskutt lokalisering på Andøya.
– Tidligere utredninger har gitt et overdimensjonert kostnadsbilde, heter det i rapporten.
I tillegg mener ordførerne at deres forslag er klart best rent militærfaglig, blant annet fordi det gir kortere reaksjonstid og lengre operasjonstid til det primære operasjonsområdet.
Avinor mener at både Bodø, Evenes og Ørlandet kan velges som ny kampflybase uten å komme i konflikt med sivil luftfart. I en foreløpig rapport til Forsvarsdepartementet er hovedkonklusjonen at ingen av de aktuelle flyplassene kan vrakes av hensyn til sivil luftfart, skriver Adresseavisen. Den ferdige rapporten skal leveres fredag.
Beslutningen om framtidig kampflybase skal tas tidligst i 2012. Ørlandet i Trøndelag, og Bodø og Evenes i Nordland er alle kandidater.
Alt tyder på at det blir bare en kampflybase ettersom så vel forsvarssjefen som politisk ledelse i Forsvarsdepartementet tidligere har uttalt at dette er mest naturlig.
- Les også:
Ikke i konflikt
Ifølge den foreløpige rapporten som Adresseavisen har fått tilgang til, mener Avinor at militær trening kan foregå i nærheten av alle de tre flyplassene uten å komme i konflikt med sivile fly.
Men det blir dyrest for flyselskapene om den nye basen legges til Bodø. Avinor anslår at det vil koste flyselskapene rundt 56 millioner kroner årlig hvis valget faller på Bodø. Dette begrunnes med at selskapene vil få økte taksekostnader under inn- og utflyging.
– Sikre god kvalitet
Forsvarsminister Grete Faremo (Ap) uttalte til NTB i fjor høst at det gjensto betydelig usikkerhet knyttet til støy, støykonsekvenser og kostnadsanalyser knyttet til valg av base.
– Derfor vil vi bruke 2011 til å sluttføre utredningsarbeidet og sikre god kvalitet i prosessen, sa hun.
I stortingsproposisjon 36 fra 2008 beskriver regjeringen et behov for 52 operative fly og fire opplæringsfly. Innfasingen av flyene skulle etter de opprinnelige planene skje mellom 2016 og 2020, og totalkostnaden er anslått til å ligge på rundt 42
milliarder kroner.
Divisjonsdirektør i Avinor, Margarethe Snekkerbakken, sier til Adresseavisen at oppdraget deres har vært å se på konsekvenser for sivil luftfart.
Se video: Vil samarbeide om kampflybase