Hopp til innhold

Bussjåfør fikk laserstråle rett i øyet

Med 35 passasjer i bussen fikk sjåfør Tore Nordgård en laserstråle rett i øyet. – Jeg mistet kontroll over bussen og det kunne gått skikkelig ille, sier han.

Tore Nordgård

– Jeg ble blendet da jeg var på vei ut av en rundkjøring. Akkurat da laseren traff var det som om noen sto med en blitz helt opp i fjeste mitt. Det var som en eksplosjon og det var utrolig ubehagelig, forteller Tore Nordgård til NRK.no.

Foto: Lars-Bjørn Martinsen / NRK

Når NRK møter bussjåføren i Bodø har han en lapp over høyre øye.

– Det klør og det kjennes ut som jeg har et sandpapir mellom øyelokket og øyet, sier Nordgård som nå er sykemeldt til over helga.

Selv om han har det ubehagelig, er han glad at han ikke kjørte av veien med bussen full av passasjerer torsdag kveld.

From InfoDispatcher.SingleFileImporter

LASERBUSS-210912-NO-180924-SI

– Som en blitz rett opp i fjeset

For ifølge bussjåføren var det bare flaks som gjorde at han holdt seg på veien da noen rettet en laserpenn rett mot frontvinduet i bussen, skriver Avisa Nordland.

– Jeg ble blendet da jeg var på vei ut av en rundkjøring. Akkurat da laseren traff var det som om noen sto med en blitz helt opp i fjeset mitt. Det var som en eksplosjon og det var utrolig ubehagelig, forteller Nordgård til NRK.no.

Han ble blendet og mistet i et øyeblikk kontroll over bussen og var på vei over midtdeleren.

– Jeg mistet helt fokus på hvor jeg kjørte. Det var helt hvitt. Det kunne gått skikkelig galt dersom farten hadde vært høyere eller at det hadde kommet en fotgjenger, sier han.

(artikkelen fortsetter under)

Laserpenn, laserlys,

ØKENDE BRUK AV LASERPENNER: Hele 152 fly ble forsøkt blendet av personer med laserpenner i Norge i 2010. Her demonstrerer en ansatt i leketøysbutikk i Bodø hvordan laserpennene virker.

Foto: Harald Krogtoft / NRK

Fortsatte turen

Heldigvis fikk sjåføren kontroll over bussen og turen fortsatte til endestasjonen og tilbake. Men Nordgård var hele tiden plaget.

– Jeg hadde et hvitt lys på øyet helt til jeg var ferdig med kjøreturen. Lyset var der i hvert fall i en og en halvtime etterpå, sier han.

Da han var ferdig med kjøreturen begynte det å renne væske fra øyet og Nordgård oppsøkte lege.

– Han sier det skal gå over i løpet av et par dager, men hvis jeg er riktig uheldig kan jeg få en betennelse og infeksjon, sier han.

Anmeldt til politiet

Nordgård har nå anmeldt episoden til politiet og advarer mot at ungdommer leker med laserpenner.

– Jeg ser ikke humoren i å utsette andre for livsfare. Jeg skal ikke bruke styggspråket mitt, men de må slutte med det. Det er farlig, sier han.

Flere laserpennepisoder

Episoden i Bodø torsdag kveld føyer seg inn i rekken av flere episoder den siste tiden hvor folk har rettet laserpenn mot fly i lufta.

Torsdag kveld ble pilotene i et SAS-fly blendet av grønt laserlys da de fløy over Gjøvik.

Onsdag opplevde pilotene i et Widerøe-fly det samme på Helgeland.

– Jeg ble blenda og så ingenting

Flyger Gøril Stordal med nattbriller

BLENDA AV LASERLYS: - Folk som sikter på oss med laserlys og treffer vet ikke hvor farlig det er, sier flyger Gøril Stordal ved 330-skvadronen. Natt til tirsdag forrige uke ble hun selv helt blendet av laserlys i flere sekunder.

Foto: Bente H. Johansen / NRK

Og mandag forrige uke holdt det på å gå ordentlig galt da et Sea King-redningshelikopter ble truffet av et laserlys i forbindelse med en redningsaksjon i Øyfjellet i Mosjøen.

– Først så vi noen glimt med grønt lys. Vi skjønte at det kanskje var en laser. I neste øyeblikk traff lyset inn i cockpiten. Jeg ble helt blenda og så ingenting. Jeg måtte gi kontrollen over til fartøysjefen som satt på høyresida. Han kunne fortsette å fly, sa pilot Gøril Stordal til NRK.no.

Hun fløy som vanlig med nattbriller da hun ble truffet av lyset.

– Laserstråler som treffer rett på brillen vil dimmes ned, slik at det ikke blir like farlig for øyet. Men brillene sitter ikke helt inntil, og denne gangen kom lyset fra siden og traff, forklarer Stordahl.

Hendelsen er rapportert til Hovedredningssentralen og blir rutinemessig politianmeldt.

– Dette tar vi på største alvor. Det kan være livsfarlig når pilotene og mannskapet blir blendet. De er veldig avhengig av å se bakken under redningsoppdrag, sier operasjonsleder Jørn Øyen.