NRK Meny
Normal

Anklager Frp for løftebrudd: Bilistene i Nordland må betale 35.000 hver i bompenger

Bilistene i Nordland må betale cirka 4,7 milliarder kroner de neste 15 årene. Hvis man deler på antall førerkortinnehavere i Nordland, blir det om lag 35.000 kroner på hver.

Laster Giphy-innhold

I løpet av de neste tre årene skal 17 bomstasjoner være i drift i Nordland. Bomstasjonene skal stå i opp mot 20 år og innkassere cirka 4,7 milliarder kroner.

Ett av bompengeprosjektene er Norges nest lengste hengebru – Hålogalandsbrua – som skal stå ferdig i 2017.

– Jeg ser i media at noen reagerer på at vi starter innkrevingen to år før brua åpner, og det er fullt forståelig. Men det ser ut til at folk er villig til å være med på denne dugnaden, sier Kirstin Mobakken som er leder i Bompengeselskapet Hålogalandsbrua.

Krangler om størrelsen

Og mens nordlendingene forbereder seg på årevis med bompengeinnkreving med å investere i elbiler og sykler, krangler politikerne om hvor stor regninga egentlig blir.

Ifølge Statens vegvesen har 128.995 personer i Nordland har gyldig førerkort. Et lite – svært uoffisielt regnestykke viser at dersom man bryter ned bompengeandelen nordlendingene må ut med de neste 20 årene, vil hver førerkortinnehaver i gjennomsnitt betale 35.000 kroner.

Antall sjåfører som ikke er bosatt i Nordland og et økende antall elbiler er ikke med i regnestykket.

(artikkelen fortsetter under tabellen)

Vedtatte bompengeprosjekter i Nordland

Bompengeprosjekt

Bompengebidrag (i millioner kroner)

Kroneverdi

Bompengeandel

Innkrevingstid

Fv. 17 Godøystraumen

119

2007

50 %

15 år

Rv. 80 Strømsnes

192

2007

60 %

15 år

Rv. 80 Tverlandsbrua

210

2011

40 %

7 år

Fv. 78 Toven

405

2009

27 %

15 år/20 år

E6 Hålogalandsbrua

860

2012

35 %

17 år/19 år

Bypakke Bodø

2025

2014

72 %

15 år

E6 Helgeland nord

330

2014

20 %

15 år

E6 Helgeland sør*

525

2015

13 %

15 år

– Kunne vært høyere

Ifølge Fremskrittspartiet ville summen vært mye høyere dersom ikke Fremskrittspartiet hadde sittet i regjering.

– Vi har fjernet to milliarder i bomkroner på landsbasis som de rødgrønne hadde planlagt, sier statssekretær Tom Cato Karlsen i Samferdselsdepartementet.

I tillegg kommer Frp med en bompengereform som ifølge statssekretæren betyr store besparelser for bilistene.

– Vi vil også redusere antall bomselskaper til fem i landet. Det gir mindre administrasjonskostnader. Ingenting av dette ville ha skjedd uten oss i regjeringen, sier Karlsen.

– Frp svikter velgerne

Kjell Idar Juvik

Stortingspolitiker Kjell Idar Juvik (Ap) synes ikke Frp har noen grunn til å skryte av sin bompengeinnsats. – Skrytelista deres er i store trekk allerede vedtatt i Nasjonal transportplan.

Foto: Kåre Riibe Ramskjell

Stortingspolitiker Kjell Idar Juvik (Ap) mener likevel at Frp-velgerne har all grunn til å føle seg lurt.

– Dette er et politisk løftebrudd. Frp gikk til valg på å ta bort alt av bompenger. Det veiløftet som kommer nå, er det den forrige regjeringen som fikk inn i Nasjonal transportplan, sier Juvik til NRK.

Men at bompenger er et nødvendig onde til å for å få bedre veier, er Arbeiderpartiet helt klar på.

– Det er dessverre slik at dersom man skal få skikk på veiene i Nord-Norge må vi være med på det store spleiselaget. Ved å akseptere bompenger får vi et historisk veiløft i Nordland.

TV reportasje om Bypakke Bodø.