Hopp til innhold

Betydelig nedgang for Widerøe

Det salgsklare flyselskapet presenterte i dag resultatene for første kvartal i år. Widerøe går fortsatt i pluss, men tjener betydelig mindre enn i fjor.

SAS og Widerøe

Widerøe la i dag fram resultatene for første kvartal. Selskapet går fortsatt i pluss, men tjener betydelig mindre enn i fjor.

Foto: Alley, Ned / NTB scanpix

Førstelektor Halvard Halvorsen ved Handelshøgskolen i Bodø

Halvard Halvorsen ved Handelshøgskolen i Bodø mener dagens resultat svekker Widerøe som salgsobjekt.

Foto: Jens Kyed / NRK

SAS har tidligere antydet at de håper å få mellom én og halvannen milliard kroner for Widerøe. Førstelektor Halvard Halvorsen ved Handelshøgskolen i Bodø mener dagens resultat svekker Widerøe.

– Dette resultatet svekker Widerøe som salgsvare. Dagens resultat trekker ned prisen SAS kan forvente å få.

Selskapet verdsetter seg til 609 millioner kroner. Halvorsen påpeker at en eventuell kjøper kan se annerledes på dette.

– Muligheten en kjøper mener Widerøe har for utvikling, kan gjøre at selskapet er mer verdt enn de selv mener, sier Halvorsen til NRK.

Ved forrige årsmelding var Widerøe skyldig SAS 600 millioner kroner i konsernbidrag.

– Dersom nye kjøpere må ta opp lån for å betale ut gjelden til moderselskapet SAS, vil også det kunne svekke prisen SAS kan få.

Nedgang

Lars Kobberstad

Administrerende direktør, Lars Kobberstad, i Widerøe, sier selskapet møter stor konkurranse.

Foto: Solfrid Leirgul Øverbø / NRK

Widerøes overskudd i første kvartal fra november 2012 til januar 2013 ble 35,9 millioner kroner før skatt. Dette er en betydelig nedgang fra året før, der overskuddet i samme periode var på 80,5 millioner kroner.

Administrerende direktør Lars Kobberstad i Widerøe forklarer nedgangen i inntjening med økte kostnader og mer konkurranse.

– Konkurransen skal vi møte, men det viktigste vi gjør nå er å fortsette vår konstante fokus på å kutte kostnader for å beholde lønnsomheten og øke konkurranseevnen vår, sier Kobberstad i en pressemelding.

Det forventes at konkurransen i Widerøes marked fortsetter, og selskapet har tiltak klar for å tilpasse seg situasjonen.

– Det er helt nødvendig å snu kostnadsutviklingen for å kunne levere tilfredsstillende resultater fremover, forteller Kobberstad.

Tiltakene skal forbedre resultatet med knappe 170 millioner kroner i løpet av 2014.

Skal selges

SAS presenterte tidligere i dag sine tall for første kvartal i år. De viser et underskudd før skatt på 823 millioner svenske kroner.

Rickard Gustafson SAS

SAS-direktør Rickard Gustafson sier at spareplanene fra november følges, men at selskapet er langt fra fornøyd med å gå med tap.

Foto: Peter Knutson/SAS

Flyselskapet skal som en del av sin redningsplan selge Widerøe for å skaffe de pengene som trengs for å få planen i havn.

SAS-direktør Rickard Gustafson varslet allerede før jul at tallene som skulle presenteres i dag kom til å bli svake.

– SAS fortsetter å levere, steg for steg, i henhold til spareplanene som ble lagt fram i november. Samtidig konstaterer vi at SAS går med tap, og vi er langt fra fornøyd, sier Gustafson om resultatet.

Har lagt inn bud

Det har vært flere usikkerhetsmomenter rundt salget av Widerøe, men ifølge E24 skal disse nå være avklart.

Investor Per G. Braathen bekreftet tidligere denne uken overfor E24 at han har levert inn et «indikativt bud» på flyselskapet, men ønsket ikke å gi noen flere opplysninger om hva budet innebærer.

Ifølge Finansavisen er transportselskapet Torghatten i Brønnøysund en av de mest aktuelle kjøperne. Hovedeier og konsernsjef Brynjar Forbergskog vil imidlertid ikke kommentere spekulasjonene.

Rekordår i 2011

Widerøe hadde i 2011 et resultat før skatt på 370 millioner kroner, en oppgang fra 162 millioner kroner i 2010.

– Enkelte deler av virksomheten vår har faktisk også gått bedre enn vi planla, sa administrerende direktør Lars Kobberstad i en kommentar til tallene den gang.

Direktøren uttalte videre at dette ga Widerøe et økonomisk fundament til å ta tak i utfordringene som selskapet sto overfor i 2012, med stadig flere konkurrenter som utfordret, både på regionale ruter og på anbudsruter.

– Vi er ikke større enn at hver eneste passasjer er viktig for oss, og vi kommer ikke til å gi fra oss en eneste en til konkurrentene.

(NTB/NRK)