Påska står for tur, og med det trekker folk på ski ut i naturen. Skrekken for lokførere er at skigåere havner midt i jernbanesporet.
Kjell Arne Rondestvedt ved Malmtransport AS har opplevd marerittet. En person på et kjøretøy havnet i jernbanesporet, og sammenstøtet endte med at vedkommende ble drept.
– Jeg kommer aldri til å glemme det. Det er noe som sitter i bestanding. Selv om jeg lever videre med det, vet jeg at det har skjedd, sier lokføreren til NRK.
Denne påska sitter han igjen i førersetet på toget, klar for å kjøre malm fra Kiruna til Narvik.
Nå advarer Rondestvedt folk i påskefjellet mot å krysse jernbanesporet på ski eller til fots.
– De går gjerne på ski på steder vi ellers ikke ser folk. I verste fall følger de jernbanesporet. Da har vi ikke så mye annet vi kan gjøre enn å bremse, sier han ettertenksomt.
– Nytter ikke springe unna
Når et persontog, godstog eller malmtog på over 8000 tonn kommer susende i 60 kilometer i timen, er det ikke enkelt å stanse.
– I beste fall trenger vi 600 meter for å stanse. Da nytter det ikke å springe unna, sier lokføreren.
For at folk i påskefjellet skal slippe å krysse jernbanesporet med livet som innsats, har Jernbaneverket laget over- og underganger der det er størst aktivitet i fjellet.
Blant annet gjelder det Bergensbanen, Nordlandsbanen og Dovrebanen, forteller banesjef på Ofotbanen, Knut Karlsen.
– Der har vi plassert ut mannskap hele påska, og undergangene er godt skiltet.
– Hvor farlig er det å ferdes langs sporet?
– Det er forbundet med særdeles stor fare.
Høye snøskavler
For det er gjerne høye snøskavler på begge sider av sporet i påska. Det gjør det hele ekstra utfordrende, sier banesjefen.
– Du hører ikke toget før det er veldig nært. Dessuten kan du få store problemer med å komme deg ut av sporet på grunn av de høye skavlene.
Bare på Ofotbanen går det rundt 30 tog hver dag, påpeker Karlsen.
– Det er viktig å være oppmerksom på denne faren.