Hopp til innhold

Ber NAV om hjelp til strømregninga

NAV opplever stor pågang fra folk som ber om hjelp til å få betalt strømregninga.

Faktura

NAV MÅ HJELPE: Stadig flere kontakter NAV for å be om hjelp til å betale strømregninga.

Foto: Colourbox.com

En lang kuldeperiode med svært høye strømpriser har ført til mange personer i hele fylket nå sliter med å få betalt strømregninga, som sendes ut i disse dager.

Den siste uken har leder for NAV Bodø, Ivar Karlsen, opplevd pågang av folk som trenger sosialhjelp for å kunne betale strømregninga.

- Det merkes og vi registrerer en pågang på grunnlag av at folk har hatt et stort strømforbruk tidligere i vinter som nå skal betales, sier Ivar Karlsen.

Store regninger

Det er mange som i disse dager får hakeslepp når strømregninga for januar og februar kommer.

En kald vinter med lite nedbør og svikt i leveransene fra svenske kjernekraftverk gjør at strømprisene har vært uvanlig høye.

Det har også forbruket vært og det er ikke alle som greier å betale denne strømregninga, sier Karlsen.

- Det har gjort at vi har vært nødt til å supplere med økonomisk sosialhjelp for noen, sier Karlsen.

Ingen stenging

Foreløpig greier NAV å ta unna køen av nordledinger som ber om hjelp til strømregninga. Og ingen skal risikere at strømmen uten samtykke blir kuttet dersom regningen ikke blir betalt.

Det har formannskapsmedlem Hild Marit Olsen (Ap) i Bodø fått forsikringer om fra Bodø Energi.

- Man stenger ikke strømmen fra Bodø Energi sin side uten at det på en måte er klarlagt med beboerne.

- Så strømkunder som har problemer med å betale trenger ikke å engste seg?

- Ja, jeg er beroliget. Vi er opptatt av at vi ikke skal få slike situasjoner i Bodø som vi dessverre har sett tilfeller av lenger sør i landet, sier Olsen.