Begge er godkjente på norsk vinterføre: – Det ene er et rent sommerdekk

Lastebileierforbundet og folk i dekkbransjen mener nye dekkregler åpner for at vogntog kan bruke livsfarlige sommerdekk på vinterføre. Nå krever samferdselsministeren svar fra Vegdirektoratet om det er et smutthull i loven som må tettes.

Lastebileierforbundet og folk i dekkbransjen mener nye EU-regler åpner for at vogntog kan bruke livsfarlige sommerdekk på vinterføre. Nå krever samferdselsministeren svar fra Vegdirektoratet om det er et smutthull i loven som må tettes.

– GALSKAP: Begge dekkene som daglig leder Frode Mellingen ved Dekkmann viser fram er lovlige på norske vinterveier. Men dekket til høyre i bildet er det ikke forsvarlig å kjøre med på vinterføre. Det er rene galskapen, mener han.

Daglig leder Frode Mellingen ved Dekkmann Bodø viser fram to typer vinterdekk, som ifølge de nye forskriftene er fullt lovlig. Men ett av dem holder ikke mål, mener både Norsk Lastebileierforbund og folk i dekkbransjen.

– Dette dekket er uten vintermønster og består av en hard gummiblanding. Det er ikke forsvarlig å kjøre med dette dekket på glatte vinterveier. Men det er godkjent i Norge, sier Mellingen.

Dekket han viser fram er et regummiert dekk, hvor mønsteret på det gamle dekket er slipt bort. Deretter er det vulkanisert på et helt nytt dekkmønster, dermed fremstår dekket som nytt.

– Merket som viser at det fortsatt er godkjent står fortsatt på siden. Det er fullt lovlig i Norge å gjøre dette, sier Mellingen.

I løpet av en vinter oppsøker mange utenlandske transportører med slike dekk på bilene sine dekkforhandleren etter ublide møter med norsk vinter.

– Årsaken til at de bruker slike dekk er at de er langt billigere enn premium-dekkene, sier Mellingen.

Farlig vinterdekk ifølge Dekkmann

Dette er et regummiert dekk hvor mønsteret på det gamle dekket er slipt bort. Deretter er det vulkanisert på et helt nytt dekkmønster, dermed fremstår dekket som nytt.

Foto: Sigurd Steinum / NRK

– Galskap

Han nøler ikke med å kalle dekket et rent sommerdekk.

– Kjører du opp Junkerdalsura, som har 10 prosents stigning, med toakslet kjøretøy og disse dekkene på hengeren er du ille ute. Det er rene galskapen.

Sist vinter stengte utenlandske vogntog E6 over 400 ganger. Mandag kom årets første snøfall, og ti vogntog ble stående fast på E6 i Bjerkviklia i Nordland.

Vogntog utfor veien ved Ulvsvåg

Dette vogntoget stengte E6 ved Ulvsvåg i Nordland tirsdag etermiddag.

Foto: Frode Jenssen

– Nærmest umulig å kontrollere

Fra 1. januar innførte Samferdselsdepartementet nye dekkforskrifter, som sørget for påbudt bruk av vinterdekk på såkalte tunge biler.

Forskiften sier at vinterdekk skal være merket med M+S (Mud and Snow) og være særskilt fremstilt for vinterkjøring. Dette skaper hodebry for Statens vegvesen, som står uten mulighet til å etterprøve om de er særskilt fremstilt for vinterkjøring. I dag gjennomførte vegvesenet dekkontroll på Fauske.

– Her ser vi at det står «snow» på dette dekket. Det betyr at det er laget for å kjøre på snø. I tillegg har dekket t M+S-merking. Det er en merking det ikke er stilt noen spesifikke krav til. Alle dekkprodusenter kan merke dekkene sine med dette merket. Vi kan ikke annet enn å håpe at de er seriøse og merker i henhold til at det er vinterdekk, sier Walter Søraas ved Vegvesenets kontrollstasjon på Fauske.

Nye dekkforskrifter

Vegvesenets kontrollstasjon ved Fauske, Walter Søraas

De nye kravene til vinterdekk for vogntog, skaper hodebry for dem som skal sjekke at sjåførene har alt på stell. – Kontrollørene hos Statens vegvesen mener det er vanskelig å sjekke om dekkene faktisk holder mål, sier Walter Søraas ved Vegvesenets kontrollstasjon på Fauske.

Foto: Sigurd Steinum / NRK

Etter at de nye dekkforskriftene ble innført har Norsk Lastebileierforbund (NLF) sett at stadig flere sommerdekk blir merket «M+S», som innebærer at dekkene kan brukes på gjørme og snø.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har nå bedt Vegdirektoratet sjekke om det finnes et smutthull i loven. De har svarfrist 2. november og vil ikke kommentere saken utover det.

– Vi har bedt Vegdirektoratet om å sjekke EU-reglene. Dersom det viser seg at dekk som i realiteten er sommerdekk, må vi ta noen grep. Det er ikke aktuelt med utenlandske vogntog på norske vinterveier med sommerdekk.

Statssekretær Tom Cato Karlsen i Samferdseldepartementet
Odd-Evind Nymoen, vogntogsjåfør, Norsk Stål AS.

Hos vogntogsjåfør Odd-Eivind Nymoen, som fikk dekkene sine kontrollert på Fauske i dag - er alti orden. – Jeg ser mye rart på veien, og skulle ønske meg flere dekkkontroller.

Foto: Sigurd Steinum / NRK