Fjorårets båtsommer ble en av de beste noensinne. Både for båtfolket, båtbransjen og norsk reiseliv. Salget av nye båter økte med 15 prosent og bruktbåtsalget doblet seg.
– Jeg har aldri solgt så mange båter som i fjor, sier båtforhandler Jan Åge Thoresen i nordlandskommunen Hemnes.
Mye tyder på at historien gjentar seg i år. Derfor har Thoresen forberedt seg godt, og fylt opp lageret med fritidsbåter. Ventelistene hans begynner å fylles opp.
Men det er et skår i gleden.
– Vi sliter veldig med å skaffe båtmotorer. Overalt er det store forsinkelser i leveransene, sier Thoresen.
Suez-forsinkelser?
23. mars gikk et av verdens største konteinerskip på grunn i Suez-kanalen. Skipet som frakter varer mellom Asia og Europa skal ha inneholdt flere konteinere med båtmotorer.
Det er i hvert fall forklaringen Jan Åge Thoresen har fått fra leverandørene på hvorfor leveringen av båtmotorer er blitt forsinket.
Skipet «Ever Given» blokkerte Suez-kanalen i seks dager. På et tidspunkt lå 360 fartøy og ventet på en løsning.
– I tillegg til forsinkelsen i utgangspunktet, har det også tatt tid å laste om båter og motorer for videre transport ut til oss forhandlere, sier Thoresen.
Nå frykter han for konsekvensen forsinkelsene vil få for kundene hans.
– I verste fall vil noen vente til båtsesongen er over før de får motor til båten.
Selv er han ikke blant de mest uheldige.
– Vår mest populære båtmerke leveres med motor fra fabrikken. Det betyr at vi kan flytte over motorer. Dette gjør at vi berger oss sånn noenlunde, sier han til NRK.
– Global trend
Markedssjef André Solberg-Krüger i Bjordal & Madsen i Bergen bekrefter trenden, og forklarer at den er global.
– Det er utfordringer med levering av båtmotorer i hele verden, og handler ikke bare om skipet i Suez-kanalen. Koronasituasjonen har gjort at små leverandører ikke klarer å levere til de større, og derfor oppstår forsinkelser.
Forsinkelsene gjelder merker som Yamaha, Honda, Mercury og Suzuki. Noen populære småmotorer vil ikke komme på lager før i september.
Markedssjefen er likevel optimistisk foran årets sesong.
– Vi får litt her og der. Og la inn store bestillinger allerede i fjor høst.
Hett båtmarked
Båtbransjeforbundet Norboat representerer den norske fritidsbåtbransjen. Daglig leder Magnus Frøshaug Ryhjell kjenner godt til at markedet er skrapet for båtmotorer.
– Vi vet fra våre medlemmer at en del har støtt på denne problemstillingen. Det skaper utfordringer med det som skal leveres ut til kunder.
Situasjonen gjelder hele landet. Og gjelder ikke bare motorer.
– Det er også stor etterspørsel etter båtkjøleskap, vindusruter og kalesjer, sier han til NRK.
Alt dette er dårlig nytt for båtfolket. Ryhjell forteller om et brennhett båtmarked.
– Da Båtmessen nylig ble gjennomført digitalt, var 100.000 personer som logget seg på.
Trafikken på båtannonser på Finn har økt med 60 prosent de to siste ukene.
Antall annonser ligger jevnt over høyere enn i fjor, fra midten av mars og til nå har kurven gått oppover. Forrige uke var det 17 prosent flere båter til salgs på FINN enn samme uke i fjor, ifølge kommunikasjonsrådgiver Linda Glomlien i Finn.
Det kan også Kongelig Norsk Båtforbund med sine 45.000 medlemmer bekrefte.
– Det vil bli mye oppmerksomhet rundt båtlivet i år, ikke minst fordi NRK skal TV-seile langs kysten med Statsraad Lehmkuhl, uttalte generalsekretær Stig Hvide Smith til NTB nylig.
Ryhjell i Norboat tror ikke kaoset i Suez-kanalen er den eneste forklaringen på båtmotormangelen. Han tror mange båtkjøpere har vært tidlig ute for å sikre seg båt.
Da Norge stengte ned og nordmenn forstå at sommeren skulle tilbringes hjemme eksploderte etterspørselen.
Men koronapandemien førte også til stengte eller delvis stengte båtfabrikker, noe som gjorde at forhandlerne ikke fikk tak i nok båter.
Ryhjell presiserer at det ikke er full krise.
– Båtsommeren er ikke avlyst.