Hopp til innhold

– Utlendingene vi har kontrollert har hatt det meste på stell

Nær 150 vogntog ble kontrollert i Vegvesenets store kontroll i helga. – Utlendingene vi har kontrollert har hatt det meste på stell. Norske sjåfører bør kanskje feie for egen dør, sier kontrollør Jack Stemland.

Jack Lundli Stemland, inspektør, Statens vegvesen

Det er tre problemområder som går igjen når vegvesenets folk er ute på kontroll. Mangel på kjetting, dårlige geografikunnskaper og liten kjennskap til norske regler.

Foto: Lars-Bjørn Martinsen / NRK

Statens vegvesen kontrollerer vogntog på Storjord i Saltdal

STORKONTROLL: På Storjord i Saltdal ble 26 vogntog kontrollert mellom lørdag og søndag.

Foto: Statens vegvesen

Statens vegvesen har drevet intensiv kontroll av tungtransporten i Nordland denne helga og nærmere 150 kjøretøyer er kontrollert på Helgeland og i Salten. Frits Karlsen, seksjonsleder i Statens vegvesen, tror bileiere nå tar større ansvar.

– Hovedhensikten med våre kontroller er å bidra til økt trafikksikkerhet innenfor tungtransport på veien. Resultatet av kontrollen i helga viser at sjåførene stort sett er ansvarlige, sier seksjonsleder Frits Karlsen i Statens vegvesen til NRK.no.

Salten:

Resultatet av nærmere 100 kjøretøyene som ble kontrollert på Storjord i Saltdal ble:

  • 2 anmeldelser for brudd på bestemmelsene om kjøre- og hviletid.
  • 1 anmeldelse pga. for bred last og for dårlig sikring av last.
  • 5 kjøretøyer ilagt bruksforbud (pga. bremser, overlast, bredde, sikring av last)

Ingen pålegg med hensyn til dekk og kjetting.

Helgeland:

I Mo i Rana ble nærmere 50 kjøretøyer, og her ble resultatet:

  • 1 fjerning og forvaring av vogntog fra Estland
  • 1 bruksforbud på vogntog fra Romania pga. feil på bremser og åtte dekk ikke egnet for vinterføre
  • 1 bruksforbud pga. feil på bremser

Kun ett pålegg i forbindelse dekk og kjetting er vi fornøyde med sett i lys av antall kjøretøyer som er kontrollert.

Anmeldte tre norske

På Storjord i Saltdal hadde 26 vogntog blitt kontrollert fram til klokka 22 søndag. Da NRK.no snakket med tungtransportkontrollør Jack Lundli Stemland var de tre kontrollørene i ferd med å ilegge en latvisk sjåfør kjøreforbud.

– Bilen var full av utgåtte bildekk som sjåføren hadde hentet i Norge for bruk i Latvia. Problemet var bare at han hadde altfor mange. Han hadde overlast måtte pent legge igjen 2,5 tonn her på Storjord, sier tungtransportkontrollør Jack Stemland i Statens vegvesen til NRK.no.

Like før ble en norsk vogntogsjåfør anmeldt for brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsen. En annen norsk sjåfør ble anmeldt for å kjøre med for bred last.

– I tillegg hadde han en usikret trekasse på bilen med kjettinger.

Jack Lundli Stemland, inspektør, Statens vegvesen

TORKONTROLL: Statens vegvesen har kontrollert vogntog hele helga. Her er kontrollør Jack Lundli Stemland i aksjon tidligere i vinter.

Foto: Lars-Bjørn Martinsen / NRK

Han er stort sett fornøyde med de utenlandske vogntogene som ble stoppet i Salten denne helga.

– I denne kontrollen fant vi mest rusk hos de norske. Kanskje de bør begynne å feie for egen dør, sier han til NRK.no.

Vogntog måtte beordres fjernet

Kontrollen startet allerede lørdag, og det ble hektisk for tungtransportkontrollørene på Helgeland.

– Føreren av et vogntog fra Estland som ble stående fast i en stigning utenfor Mo i Rana nektet å bestille berging. Kontrollørene rekvirerte bergingsbil og beordret fjerning. Vogntoget ble deretter tatt i forvaring, og det fikk ikke kjøre videre før bergingen som kostet 5000 kroner var betalt, sier seksjonsleder Frits Karlsen i Statens vegvesen.

Fikk kjøreforbud

Et vogntog fra Romania ble ilagt kjøreforbud på grunn av feil på bremsene.

– Det samme vogntoget ble pålagt å kjøpe åtte nye dekk som egner seg for kjøring på norske vinterveier. Det hører med til historien at føreren valgte å tilbringe resten av helga i bilen utenfor Mo trafikkstasjon, sier Karlsen.

Kraftig snøfall og nullføre ga glatte veier og vanskelige kjøreforhold på Helgeland lørdag. Mellom fredag og lørdag måtte seks vogntog ha assistanse fra bilbergere for å komme seg videre. De fleste av disse vogntogene var utenlandske.

De utenlandske vogntogsjåførene overtar stadig mer av tungtransporten på norske veier. Det er ingen grensekontroll i Norge, slik at alle får kjøre fritt inn i landet. Derfor må de farlige kjøretøyene kontrolleres når de allerede har kommet inn i landet.