Hopp til innhold

Avisene reddes av digitale brukere

Norske aviser øker opplaget for første gang på 19 år, men må fortsatt jobbe hardt for å få de unge til å betale for innholdet.

Avisa Nordland

Avisa Nordland startet med plussabonnement for tre år siden. I løpet av 2017 fikk avisa 614 flere abonnementer.

Foto: Ole Dalen / NRK

Den samlede veksten hos norske aviser skyldes først og fremst at antallet digitale abonnenter overgår nedgangen i papirabonnenter.

Audun Røbekk

Audun Røbekk bruker mobilen når han leser nyheter.

Foto: Ole Dalen / NRK

For første gang er det rene digitalopplaget større enn andelen papirabonnement. Men det er ikke alle som er villige til å betale for det avisene tilbyr.

– Jeg har egentlig aldri lest papiravis. Jeg har alltid lest på telefonen. Hvis jeg leser, er det på telefonen, sier Audun Røbekk.

– Hvis en sak er bak betalingsmur?

– Da blir jeg irritert også lar jeg være å lese den.

Bevisst strategi

En av dem som økte antallet abonnenter er Avisa Nordland, men redaktør Jan-Eirik Hanssen erkjenner at de fortsatt har en jobb med å nå de unge.

– Totalt sett når vi rimelig greit ut på lesing og vi har veldig mange unge lesere, men utfordringen er å få de til å bli betalende abonnenter.

I løpet av fjoråret fikk avisen hans 614 flere abonnenter, men det totale antallet lesere er likevel i nedgang. Det overrasker ikke Hanssen.

– Der vi før var på jakt etter å rekruttere flest mulig lesere, jobber vi i dag for å rekruttere flest mulig abonnenter. For tre år siden startet vi med plussabonnement og da ble det mindre tilbud til de som leser oss gratis, så det er resultatet av en bevisst strategi.

Jan-Eirik Hanssen

Avisa Nordland og redaktør Jan-Eirik Hanssen er blant dem som fikk flere abonnenter i 2017.

Foto: Ole Dalen / NRK

– Må kjempe for hver krone

Avisa Nordland er en av avisene som bidrar til at opplaget er i vekst for første gang på 19 år. For alle landets aviser som er tilsluttet MBL og LLA, økte opplaget med 0,7 prosent fra 2016 til 2017.

Papiropplaget sank med 6,4 prosent, mens digitalopplaget økte med 8,7 prosent. Til tross for vekst og økning i annonsemarkedet er det rom for forbedring.

– Vi er fortsatt i en tøff periode, og kampen om finansiering av journalistikken er ikke over. Vi skal fortsette å utvikle oss og skape relasjon til leserne. Vi må kjempe for hver en krone, sier styreleder Tove Nedreberg i MBL.

Av de 105 avisene som kunne vise til opplagsframgang, er det Aftenposten som øker mest i antall eksemplarer.

– Tror ikke papiravisa er historie

Saltenposten sine papirabonnementer gikk ned i løpet av 2017, men samtidig merket de en liten økning på digitale brukere. Redaktør i Saltenposten, Frank Øvrewall stresser ikke av den grunn.

– Vi går dessverre litt ned, men der er vi jo i godt selskap med de fleste lokalavisene i Nordland.

Redaktøren er optimistisk for fremtiden til papiravisen, og forteller at den er en viktig del av inntekten til lokalavisa.

– Annonsørene våre foretrekker papiraviser, det er der de føler de får størst gjennomslag. Dette må vi ta hensyn til, for mister vi de, så mister vi en stor del av inntekten vår.

saltenposten

Redaktør i Saltenposten, Frank Øvrewall, føler at avisa hans står sterkt i Salten, og håper på en fremgang.

Foto: Saltenposten