Konsernstyret i Avinor har vedtatt utbygging av den lenge planlagde nye lufthamna i Bodø. Flyplassen skal stå ferdig i 2029.
Prosjektet skal koste 7,2 milliardar 2022-kroner utan kjøp av areal og utan finansieringskostnadar.
Avinor skal bidra med 2,6 milliardar kroner. Resten skal bli finansiert av staten og lokale midlar.
Måndag kom Avinor-leiinga til Bodø for å markere at dei har vedtatt byggjestart av ny flyplass saman med Bodø kommune og Forsvaret.
– Vi er glade for å ta denne avgjerda etter ein lang prosess med Forsvaret og Bodø kommune. Vi skal byggje ei ny lufthamn, og byutviklingsprosjektet vil ha stor samfunnsmessig betydning for heile regionen, seier konsernsjef Abraham Foss i Avinor.
Samtidig er han klar på at utbygginga i Bodø vil ramme resten av drifta i Avinor.
I januar i år vedtok Avinor-styret å utsette avgjerda mellom anna på grunn av den økonomiske situasjonen for selskapet etter pandemien.
Inntektsbortfallet til Avinor som følgje av dette er på 16 milliardar kroner i perioden 2020 til 2022.
– Avinor har ein anstrengd økonomi. Pandemien har gjort at vi har mista 16 milliardar kroner i inntekter dei siste tre åra. Det gjer slike avgjerder vanskelege, seier konsernsjefen.
Samtidig har dei ifølge Foss ønskt å delta med det vi alternativt måtte brukt på dagens lufthamn.
– Så har staten lagt til rette, og det er brei politisk semje om å få det til.
Bakgrunnen for flyttinga av lufthamna er nedlegginga av Bodø hovudflystasjon.
Heilt sidan 2012 har kommunen jobba med å få regjeringa til å gå inn for å flytte dagens flystripe 900 meter lenger aust.
Området der flyplassen ligg i dag skal bli brukt til å lage ein heilt ny bydel, med både nærings- og bustadområde.
Avinor-sjefen er klar på at selskapet no må snu på flisa.
– Det å gjennomføre ei avgjerd som medfører ein finansiering på 2,6 milliardar kroner, betyr ein pressa økonomisk situasjon som vil halde fram over fleire år, seier han.
– Når vi gjer ei slik prioritering betyr det at andre prosjekt bli prioriterte ned.
Foss vil ikkje seie kva utbyggingsprosjekt som no må setjast på vent.
– Dette er lange prosessar som vi skal jobbe med neste åra. Vi jobbar med fleire hundre prosjekt kvart år. Vi må sjå på utviklinga i marknaden, kva prosjekt må vi gjennomføre, og kva kan vi skyve på.
Ny by, ny flyplass
I 2012 startet arbeidet med en ny flyplass i Bodø. 42 bystyrevedtak senere nærmer det seg første spadetak.
24. juni 2020
Avinor ser også bort fra den knusende rapporten
Den 24. juni 2020 kom den endelige anbefalingen fra Avinor: bygg ny flyplass i Bodø. – Dette er den endelige anbefalingen fra Avinor. Alternativet støttes av Bodø kommune, Forsvaret og Forsvarsbygg.
Juni 2020
Politikerne gir blanke i den nedslående rapporten
Den nedslående konsulentrapporten som regjeringa har bestilt, vil ikke få noen følger for Bodøs flyplassplaner, mener politikere. Stortingsrepresentant Jonny Finstad (H) avfeier rapporten helt: – Dette forandrer ingenting, sier han.
Juni 2020
Men så...
Sammen med Finansdepartementet engasjerte Samferdselsdepartementet konsulentselskapet Holte Consulting til å kvalitetssikre alternativene for flytting av flyplassen. Konklusjonen var at flyplassprosjektet i Bodø ikke var i nærheten av å være samfunnsøkonomisk lønnsomt.
August 2019
– All tvil er lagt til side, nå blir det flyplass
Ny by – ny flyplass-prosjektet i Bodø nærmer seg realisering. Avinor har fått klarsignal fra regjeringen om å gå videre med flytteplanene av flyplassen i Bodø. Det unike flytteprosjektet i Bodø, er bare få år unna planlagt byggestart. Denne måneden kunngjorde Samferdselsdepartementet og Avinor at de går videre med planene.
– Nå er all tvil lagt til side. Flyplassen skal bygges. Nå kan Avinor gå videre og følge tidsplanen om at en ny flyplass skal stå ferdig mellom 2024-2026, sier Allan Ellingsen (Frp), statssekretær i Samferdselsdepartementet.
Juni 2019
Frykter helomvending skal ødelegge
Etter det NRK erfarer skal Forsvaret ønske å være mer til stede på den planlagte nye flyplassen i Bodø enn det som hittil har vært kjent. Det bekymrer både ordfører og Rødt-lederen. Når kampflybasen jevnes med jorda, vil den sivile flyplassen flyttes 900 meter. Det frigjør store områder for en helt ny bydel. Men etter det NRK erfarer, skal forsvaret nå ønske seg langt mer areal ved den planlagte flyplassen i Bodø enn enn det som hittil har vært kjent.
Mai 2019
Milliardfloke
Bodø drømmer om å realisere en av norgeshistoriens største byutviklingsprosjekter. Staten skal gi fire milliarder, men skal kommunen lykkes må de finne én milliard.Året før dukket en gåtefull amerikansk investor opp i Bodø. Han ville bruke milliarder på å gjøre Nordlands fylkeshovedstad til verdens smarteste by. Men så begynte det å skurre. Etter flere kritiske medieoppslag, forsvant den amerikanske investoren like raskt som han dukket opp. Dermed måtte kommunen se seg etter penger et annet sted.
Januar 2019
Utfordrende finansiering
Avinor la frem nye skisser for hvordan Bodø lufthavn skal bli når den om få år flyttes 900 meter. Og selskapet er ikke beskjedne i ambisjonene for den nye flyplassen. Selv om Avinor begynner å se første spadetak og lys i enden av tunnelen, er ikke veien frem dit fri for utfordringer. En av dem er finansiering. For det skal stå på penger, heter det.
Februar 2018
Skisse
I februar 2018 fikk bystyret i Bodø kommune en endelig skisse på hvordan prosjektet «Ny by, ny flyplass» skal utføres i Bodø. Det ble vedtatt at kommunen skal stille garanti for å gjennomføre Bodømodellen, i tillegg til at de har godkjent samarbeidsavtalen mellom Forsvarsbygg, Avinor og Bodø kommune. Vedtaket ble et av mange i saken om ny by, ny flyplass.
Februar 2017
Erna gir grønt lys
– Dette er en milepæl for Bodø, sier statsminister Erna Solberg på en pressekonferanse, hvor hun kunngjorde at regjeringen bevilger 2,4 milliarder kroner til å flytte flyplassen i Bodø 900 meter. Resten av finansieringen er det Avinor og eiendomsselskapet som skal står for.
Januar 2017
Vil bruke 5 milliarder
En ny lufthavn i Bodø kan stå ferdig i 2024 og vil koste mellom 4,5 og 5 milliarder kroner, anslår Avinor i en rapport til Samferdselsdepartementet. I sitt forslag til Nasjonal transportplan gikk både Avinor og de andre transportetatene inn for at det skal bygges en ny lufthavn i Bodø. Planen er å bygge den nye flyplassen 900 meter sør for den nåværende. Avinor konkluderer med at en ny flyplass, inkludert banesystem, navigasjonsanlegg, terminalbygg og nødvendige driftsfasiliteter, vil koste mellom 4,5 og 5 milliarder kroner.
Mars 2016
Fortsatt uenighet om pris
En strid om tomteverdien kan skape problemer for flyttingen av Bodø lufthavn. Kanskje må Avinor og Forsvarsbygg møtes i retten. Forsvaret vil ha ny takst. De mener verdien av flyplassen blir høyere enn dagens verdi når den flyttes.
Februar 2016
Avinor vil bygge ny flyplass
Avinor ber samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen om å flytte Bodø lufthavn. I etatens forslag til ny Nasjonal transportplan (NTP) peker de på at Forsvaret uansett skal flytte fra lufthavnen, og at rullebanen fra 1952 er i dårlig stand. Hvis Avinor får det som de vil, kan en helt ny flyplass stå klar i 2025.
Februar 2016
Strid om milliardtomt
Knappe fem måneder før Avinor skal overta flyplassen i Bodø fra Forsvaret, er det fortsatt ikke enighet om prisen.
8. oktober 2015
Vil sikre prosjektet
Påtroppende ordfører i Bodø, Ida Pinnerød besøkte hovedstaden i dag for å sikre at prosjektet «Ny by - ny flyplass» ikke blir glemt på Stortinget. Prosjektet har blitt kjempet frem av avtroppende ordfører Ole Hjartøy (H), og regjeringen har uttrykt at de ønsker utredning av en ny lufthavn for Bodø.
Mai 2015
Eierstrid
I løpet av våren 2015 går det mot en eierstrid mellom Forsvaret og Avinor om flyplassen i Bodø. Verdien av eiendommen rundt ble taksert til 500 millioner kroner, men denne vil sannsynligvis stige i årene som kommer og spesielt om rullebanen flyttes sørover. Avinor uttalte at de ikke kan overta driften av flyplassen om de ikke får kjøpe den.
2015
Vil utrede ny lufthavn
Regjeringen ønsker å utrede ny lufthavn for Bodø.
2012
Legger ned
Forsvaret bestemmer seg for å legge ned Bodø flystasjon.
Ifølgje Bodø-ordførar Ida Pinnerød (Ap) er alt no på plass.
– Det er eit langt lerret bak oss som vi har bleikte. No har Avinor fatta utbyggingsvedtak, Regjeringa har løyvd midlar og Stortinget behandlar det i desse dagar. Vi er klar. No vil det gå i gang eit arbeid veldig kjapt med å byrje å byggje den nye flyplassen.
42 ulike bystyrevedtak i denne saka fram til no. Kva seier det om prosessen?
– Det er ei veldig omfattande sak som også har vore veldig grundig omarbeidd i kommunen frå vi gjorde det første bystyrevedtaket i 2012.
Det handlar ikkje berre om flyttinga av flyplassen. Ordføraren fortel at det er eit stort og overordna miljøprogram byutviklingsområdet skal ha.
– Vi har jobba med korleis vi skal få ut eit nullutsleppsormåde for dette.
Avinor-styret seier at det er eit svært kostbart prosjekt som vil få konsekvensar i mange år framover.
– Det er mange gode grunnar til å forsvare pengebruken. Dette er eit veldig viktig samfunnsprosjekt.
Han legg til.
– Når vi likevel må bygge ny rullebane, må vi tenkje på at vi skal bruke dei pengane på å investere i noko nytt. Det er litt det dei 42 bystyrevedtaka byggjer opp under.
– Så er det hyggjeleg at det er eit samla storting som har støtta opp heile vegen og at Avinor får god støtte frå storting og regjering og også Bodø kommune.
– Når landar det første flyet?
– Det er vanskeleg å seie, men det blir i alle fall etter mi tid som ordførar.
Ny by, ny flyplass
I 2012 startet arbeidet med en ny flyplass i Bodø. 42 bystyrevedtak senere nærmer det seg første spadetak.
24. juni 2020
Avinor ser også bort fra den knusende rapporten
Den 24. juni 2020 kom den endelige anbefalingen fra Avinor: bygg ny flyplass i Bodø. – Dette er den endelige anbefalingen fra Avinor. Alternativet støttes av Bodø kommune, Forsvaret og Forsvarsbygg.
Juni 2020
Politikerne gir blanke i den nedslående rapporten
Den nedslående konsulentrapporten som regjeringa har bestilt, vil ikke få noen følger for Bodøs flyplassplaner, mener politikere. Stortingsrepresentant Jonny Finstad (H) avfeier rapporten helt: – Dette forandrer ingenting, sier han.
Juni 2020
Men så...
Sammen med Finansdepartementet engasjerte Samferdselsdepartementet konsulentselskapet Holte Consulting til å kvalitetssikre alternativene for flytting av flyplassen. Konklusjonen var at flyplassprosjektet i Bodø ikke var i nærheten av å være samfunnsøkonomisk lønnsomt.
August 2019
– All tvil er lagt til side, nå blir det flyplass
Ny by – ny flyplass-prosjektet i Bodø nærmer seg realisering. Avinor har fått klarsignal fra regjeringen om å gå videre med flytteplanene av flyplassen i Bodø. Det unike flytteprosjektet i Bodø, er bare få år unna planlagt byggestart. Denne måneden kunngjorde Samferdselsdepartementet og Avinor at de går videre med planene.
– Nå er all tvil lagt til side. Flyplassen skal bygges. Nå kan Avinor gå videre og følge tidsplanen om at en ny flyplass skal stå ferdig mellom 2024-2026, sier Allan Ellingsen (Frp), statssekretær i Samferdselsdepartementet.
Juni 2019
Frykter helomvending skal ødelegge
Etter det NRK erfarer skal Forsvaret ønske å være mer til stede på den planlagte nye flyplassen i Bodø enn det som hittil har vært kjent. Det bekymrer både ordfører og Rødt-lederen. Når kampflybasen jevnes med jorda, vil den sivile flyplassen flyttes 900 meter. Det frigjør store områder for en helt ny bydel. Men etter det NRK erfarer, skal forsvaret nå ønske seg langt mer areal ved den planlagte flyplassen i Bodø enn enn det som hittil har vært kjent.
Mai 2019
Milliardfloke
Bodø drømmer om å realisere en av norgeshistoriens største byutviklingsprosjekter. Staten skal gi fire milliarder, men skal kommunen lykkes må de finne én milliard.Året før dukket en gåtefull amerikansk investor opp i Bodø. Han ville bruke milliarder på å gjøre Nordlands fylkeshovedstad til verdens smarteste by. Men så begynte det å skurre. Etter flere kritiske medieoppslag, forsvant den amerikanske investoren like raskt som han dukket opp. Dermed måtte kommunen se seg etter penger et annet sted.
Januar 2019
Utfordrende finansiering
Avinor la frem nye skisser for hvordan Bodø lufthavn skal bli når den om få år flyttes 900 meter. Og selskapet er ikke beskjedne i ambisjonene for den nye flyplassen. Selv om Avinor begynner å se første spadetak og lys i enden av tunnelen, er ikke veien frem dit fri for utfordringer. En av dem er finansiering. For det skal stå på penger, heter det.
Februar 2018
Skisse
I februar 2018 fikk bystyret i Bodø kommune en endelig skisse på hvordan prosjektet «Ny by, ny flyplass» skal utføres i Bodø. Det ble vedtatt at kommunen skal stille garanti for å gjennomføre Bodømodellen, i tillegg til at de har godkjent samarbeidsavtalen mellom Forsvarsbygg, Avinor og Bodø kommune. Vedtaket ble et av mange i saken om ny by, ny flyplass.
Februar 2017
Erna gir grønt lys
– Dette er en milepæl for Bodø, sier statsminister Erna Solberg på en pressekonferanse, hvor hun kunngjorde at regjeringen bevilger 2,4 milliarder kroner til å flytte flyplassen i Bodø 900 meter. Resten av finansieringen er det Avinor og eiendomsselskapet som skal står for.
Januar 2017
Vil bruke 5 milliarder
En ny lufthavn i Bodø kan stå ferdig i 2024 og vil koste mellom 4,5 og 5 milliarder kroner, anslår Avinor i en rapport til Samferdselsdepartementet. I sitt forslag til Nasjonal transportplan gikk både Avinor og de andre transportetatene inn for at det skal bygges en ny lufthavn i Bodø. Planen er å bygge den nye flyplassen 900 meter sør for den nåværende. Avinor konkluderer med at en ny flyplass, inkludert banesystem, navigasjonsanlegg, terminalbygg og nødvendige driftsfasiliteter, vil koste mellom 4,5 og 5 milliarder kroner.
Mars 2016
Fortsatt uenighet om pris
En strid om tomteverdien kan skape problemer for flyttingen av Bodø lufthavn. Kanskje må Avinor og Forsvarsbygg møtes i retten. Forsvaret vil ha ny takst. De mener verdien av flyplassen blir høyere enn dagens verdi når den flyttes.
Februar 2016
Avinor vil bygge ny flyplass
Avinor ber samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen om å flytte Bodø lufthavn. I etatens forslag til ny Nasjonal transportplan (NTP) peker de på at Forsvaret uansett skal flytte fra lufthavnen, og at rullebanen fra 1952 er i dårlig stand. Hvis Avinor får det som de vil, kan en helt ny flyplass stå klar i 2025.
Februar 2016
Strid om milliardtomt
Knappe fem måneder før Avinor skal overta flyplassen i Bodø fra Forsvaret, er det fortsatt ikke enighet om prisen.
8. oktober 2015
Vil sikre prosjektet
Påtroppende ordfører i Bodø, Ida Pinnerød besøkte hovedstaden i dag for å sikre at prosjektet «Ny by - ny flyplass» ikke blir glemt på Stortinget. Prosjektet har blitt kjempet frem av avtroppende ordfører Ole Hjartøy (H), og regjeringen har uttrykt at de ønsker utredning av en ny lufthavn for Bodø.
Mai 2015
Eierstrid
I løpet av våren 2015 går det mot en eierstrid mellom Forsvaret og Avinor om flyplassen i Bodø. Verdien av eiendommen rundt ble taksert til 500 millioner kroner, men denne vil sannsynligvis stige i årene som kommer og spesielt om rullebanen flyttes sørover. Avinor uttalte at de ikke kan overta driften av flyplassen om de ikke får kjøpe den.
2015
Vil utrede ny lufthavn
Regjeringen ønsker å utrede ny lufthavn for Bodø.
2012
Legger ned
Forsvaret bestemmer seg for å legge ned Bodø flystasjon.