Hopp til innhold

Avinor tegner nytt flyplasskart

Det nye flyplasskartet kan føre til færre flyplasser. – Dagens struktur koster Avinor dyrt, sier strategidirektør.

Om kort tid legger Avinor fram en plan for framtidens flyplasstruktur på kortbanenettet.

Det kan innebære store endringer i forhold til hva flyreisende er vant til i dag.

– Dagens struktur koster Avinor dyrt, og vi må vurdere alternativene, sier strategidirektør i Avinor, Jon Sjølander.

– Flyene er bussen for folk

Bakgrunnen for arbeidet er Avinors behov for å kutte kostnader og den nye nasjonale transportplanen som skal vedtas i 2017.

Jon Sjølander, Konserndirektør strategi Avinor

NYTT FLYPLASSKART: Jon Sjølander, strategidirektør Avinor, skal legge fram en plan for framtidens flyplasstruktur.

Foto: Avinor

– Vi vil foreslå hvordan strukturen skal være for de mindre flyplassene i Norge. Vi vil vurdere om det er noen flyplasser som må legges ned, eller om man bør gå for å effektivisere det vi har, sier Sjølander.

Fylkesråd for samferdsel i Nordland, Hill Marit Olsen, er opptatt av at man opprettholder en desentralisert flyplasstruktur også i framtiden.

– Med den geografien, bosetningsmønsteret og den næringsstrukturen vi har, er et fylke som Nordland helt avhengig av en desentralisert flyplasstruktur. Flyene er bussen for folk i Nordland, sier Olsen.

Avgjørelsen klar i mai

Avinor diskuterer flyplasstruktur

MØTTES I BODØ: Avinor møtte nordlandskommuner i Bodø for å få innspill til framtidens flyplasstruktur.

I dag har 9 av 10 nordmenn under en og en halv time reisevei til nærmeste flyplass.

5. mai legger Avinor fram anbefalingen for om mindre flyplasser i landet har livets rett eller om dagens kart bør endres.

Men Avinor vil ikke foreløpig forskuttere hvor mange flyplasser de ønsker å legge ned, eller om de eventuelt vil bygge nye.

Til slutt er det opp til Stortinget å avgjøre fremtidens flyplasstruktur, noe som vil skje om to år.