Sliter med å holde flystripa i drift: – Haster med å komme i gang med byggingen

Tirsdag lovte regjeringen 2,4 milliarder kroner til en «Ny by, ny flyplass-prosjektet» i Bodø. Nyheten kom i grevens tid for Avinor som sliter med å holde den gamle rullebanen i drift.

Bodø lufthavn. Rullebanen

Siden 2004 er det brukt over en halv milliard kroner på å vedlikeholde rullebanen fra 1950-tallet. Nå kommer det en ny, men Avinor sier de sliter med å holde rullebanen i drift fram til den nye flyplassen står klar i 2025.

Foto: Sigurd Steinum / NRK

Bodø er et av Nord-Norges viktigste trafikknutepunkt, men Avinor har lenge slitt med en rullebane i full oppløsning. Småstein og løse betongplater har ført til utfordringer for flytrafikken og så langt har løsningen vært å «lime» dekket sammen igjen.

Den dårlige tilstanden til rullebanen fra 1950-tallet fører til at Avinor allerede nå sliter med å kunne holde rullebanen åpen for flytrafikk.

Derfor kom nyheten om at regjeringen bevilger 2,4 milliarder kroner til «Ny by, ny flyplass-prosjektet» i grevens tid.

Ifølge beregningene skal det nye flyplassprosjektet kunne stå ferdig 2025, noe som innebærer at den gamle rullebanen må være i drift i enda noen år.

I Avinor har de det nå travelt.

– Det viktigste nå er å komme i gang med byggingen så fort som mulig. Rullebanen er i så dårlig forfatning at vi sliter med å kunne holde den i drift i løpet av perioden fram til en ny rullebane kan stå klar, sier konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen.

Rullebanen i Bodø med nytt dekke, Bodø lufthavn

Når passasjerflyene lander på Bodø lufthavn, gjør de det på ei flystripe av betong fra 1950-tallet.

Foto: Niklas Aune Johnsen / NRK

Stort prosjekt

Prosjektet handler om å flytte flystripa en knapp kilometer vekk fra byen, noe som frigjør verdifulle arealer i sentrum. Dermed kan byen og havna utvikles videre på lang sikt, og prosjektet omtales som et av de største byutviklingsprosjektene i Norge.

– Så snart vi får en startordre, vil vi begynne å prosjektere og planlegge byggingen. Vi har ingen tid å miste.

Byggingen av ny flyplass vil pågå samtidig med at Forsvaret er i aktivitet på flystasjonen, noe som er forventet å vedvare fram til 2022. Det er store områder som må ryddes og Avinor foreslår at de tar opprydningsjobben, mens Forsvaret betaler.

Det er forsvaret enige i, bekrefter fungerende direktør i Forsvarsbygg, Skifte eiendom, Trond Eliassen.

– Det er naturlig at vi ser på en løsning der opprydningen skjer i samme operasjon som byggingen. Her skal vi sette oss ned med Avinor og bli enig om hvordan vi gjør det.

Rullebanen ved Bodø lufthavn

Småstein og løse betongplater har ført til utfordringer for flytrafikken og så langt har løsningen vært å «lime» dekket sammen igjen.

Foto: Sigurd Steinum / NRK