Rapporten fra Havarikommisjonen for sivil luftfart og bane (HSLB) skal legges fram om få dager. Ifølge VG har konfliktnivået vært særlig høyt blant Avinors ansatte i Bodø.
I en spørreundersøkelse blant de ansatte slaktes ledelsen - ifølge VG får ledelsen bestått på bare 5 av 85 punkter som berører arbeidsmiljøet.
Stor frustrasjon
Tillitsvalgt Håkon Sten Gustavsen ved kontrollsentralen i Bodø kjenner seg godt igjen i den knusende arbeidsmiljørapporten.
- Frustrasjonen blant flygelederne er høy på grunn av situasjonen. Vi har lenge opplevd mangel på personell. I tillegg er vi pålagt mange ekstra arbeidsoppgaver i forbindelse med omstillingsprosesser og innføring av nytt materiell, sier han til NRK.
Administrerende direktør Randi Flesland og styreleder Anders Talleraas i Avinor. Foto: Thomas Bjørnflaten/SCANPIX.
I forhold til utsagnet «Om de ansatte synes at øverste ledelse i Avinor driver bedriften på en god måte», svarer bare én ansatt at ledelsen fortjener karakteren tilfredsstillende. 41 andre personer svarte det stikk motsatte.
Bare én av de ansatt der syntes at øverste ledelse driver bedriften tilfredsstillende.
Langt under tilfredsstillende
På en skala fra null til hundre, skårer Avinor under 40 på en rekke viktige spørsmål i undersøkelsen. Her er noen eksempler fra spørsmål fra rapporten, med tilhørende skår:
* Om det tillates at ansatte stiller kritiske spørsmal ved måten å arbeide på: 36
* Om bedriften henger for dårlig med in den teknologiske utviklingen: 33
* Om det er samarbeidsproblemer på avdeling/enhet: 35
* Om de ansatte er stolte av å jobbe i Avinor: 27
* Om arbeidsforholdene er årsak til fravær: 29
* Jeg har tillit til min leders leder: 23
Anne Grette
Uttrykket "min leders leder" betyr her Anne Grette, direktør for flysikring i Avinor.
Undersøkelsen er laget slik at for å kunne oppnå karakteren "tilfredsstillende", må den gjennomsnittlige skåren fra de ansatte ligge over 75, av 100 mulige. En så lav poengsum som kommer fram her, betyr at alle disse punktene havner i kategorien "må forbedres".
Lav bemanning
Arbeidsforholdene for flygelederne i Bodø har lenge vært gjenstand for kritikk. Tillitsvalgte har protestert mot at Avinor må bruke flygeledere på overtid for å bemanne kontrollsentralen i Bodø. Flere ganger har flygeledere begrenset flytrafikken på grunn av for lav bemanning.
- Svært alvorlig
Kommunikasjonsdirektør
Ove Narvesen
Ove Narvesen i Avinor sier at de tar denne arbeidsmiljøundersøkelsen svært alvorlig.
- Denne undersøkelsen ble gjennomført i fjor høst, og vi ser veldig alvorlig på det som kommer fram. Det er avdekket en del trekk ved miljøet ved kontrollssentralen i Bodø som vi nå har gått nærmere inn på, og vi er nå i ferd med å sette inn tiltak for å rette på dette, sier han til NRK Nordland.