- Dette vil kunne forhindre ei ytterligere filialisering av nordnorske bedrifter, mener Nils Moe i Nordlandsbanken. Banken er i dag den største aksjonæren i OVDS og vil bli nest største aksjonær i Nord Norges Dampskipsselskap.
Flere muligheter
- Det er naturlig at det nye NNDS tar initiativ til å lage et enda større nordnorsk selskap. Selv om TFDS og OVDS ser ut til å ha funnet hverandre, er det fortsatt andre store aktører igjen i det nordnorske transportmarkedet. Moe trekker fram flere selskaper både på Helgeland, i Sortland og i Finnmark. TFDS har den siste tiden kjøpt seg opp i Troms Innland Rutebil, uten at det foreløpig har ført til noen fusjon.
Nordtrafikk
Nordtrafikk på Sortland er også et stort selskap som driver på sjø og land, og som har drevet en aktiv oppkjøpspolitikk de siste åra. Harstad Oppland Rutebil og Nordland Ambulanse er bare to eksempler. Og for ikke å glemme Finnmark Fylkesrederi. Finnmark Fylkeskommune har allerede lagt 49 prosent av aksjene ut for salg. I tillegg kommer to store trafikkselskap på Helgeland. - Det må ikke bli sånn at gastene står på kaia i Narvik og Tromsø mens direktørene sitter i Oslo, sier Moe.