Normal

Anklager Widerøe for å ha «avlivet» mennesker: – Fullstendig lavmål

– Bare i min karriere har Widerøe avlivet 66 mennesker, skrev FlyViking-sjef Ola Giæver på Facebook. – Lavmål, svarer Widerøe.

Ola Giæver

Ola Giæver i FlyViking, her avbildet etter en landing.

Foto: Ola Helness / NRK

Bakgrunnen for den kontroversielle uttalelsen er en debatt på Facebook-siden til nettavisen Luftfart.Media, skriver Bodø Nu, som omtaler to kommentarer FlyViking-sjef og pilot Ola Giæver skrev på Facebook sist helg.

Giæver jobbet som pilot i Widerøe i 33 år før han ble oppsagt. Han er en av Nord-Norges rikeste menn, og var blant arkitektene da Widerøe ble kjøpt av SAS i 2012.

I kommentarfeltet på Luftfart.Media skrev Giæver blant annet at konkurrenten Widerøe har styrtet flere fly og «avlivet 66 mennesker».

Til NRK forklarer Giæver at kommentarene falt etter en opphetet debatt med ansatte i Widerøe om selskapets sikkerhet. Som eksempel ble det vist til at et FlyViking-fly tidligere i vår skal ha tatt av med snø på vingene – noe Luftfartstilsynet likte dårlig.

Skjermdump

De aktuelle kommentarene, som har vært gjenstand for diskusjon på et forum for flyinteresserte.

Foto: Skjermdump

For drøyt for administrator

Ifølge Bodø Nu ble kommentarene fjernet kort tid etter av nettsidens administratorer, men til NRK sier Giæver at han uansett står for det han har skrevet.

– Jeg synes ikke dette er kraftig skyts, dette er sannheten og en oppsummering av historien. 66 har gått i døden, det er bare å søke på Google og slå opp på Wikipedia, sier Giæver.

– Men ordbruken «avlivet», er det en ordbruk du står inne for?

– Historien kan man ikke endre på, antall døde er et faktum. Om man liker ordbruken eller ikke, får være opp til hver enkelt.

– Hva vil du si til dem som reagerer på måten du formulerer deg på her?

– Folk må lese historien, så ser man at dette stemmer.

Har flydd i 33 år

På spørsmål om hvorfor det var nødvendig å dra inn Widerøe, hevder Giæver at det var ansatte fra Widerøe som «satte det hele i gang».

Han synes generelt mange ytrer seg om ting de ikke kan, med klar henvisning til hendelsen med Dash-8-flyet på Hammerfest lufthavn (bak betalingsmur).

Ifølge bildene som avisen Nordlys fikk tilgang til sto snøfokken fra flyet da det tok av fra bakken.

– Jeg har flydd i 33 år, og vil ikke ha det på meg at sikkerheten til selskapet ikke er god nok. Det bør folk holde seg for god til. Min historikk og erfaring taler for seg selv.

Widerøe: – Lavmål

Silje Brandvoll

Direktør for Kommunikasjon og Sammfunnskontakt i Widerøe, Silje Brandvoll, synes lite om uttalelsene til Giæver.

Foto: Tom Melby, Avisa Nordland

Det var i fjor det ble kjent av den tidligere Widerøe-piloten og hans nye flyselskap Fly Viking ville utkonkurrere sin gamle arbeidsgiver.

27. mars 2017 startet FlyViking med kommersielle flyvninger i Nord-Norge, med rutene Tromsø–Bodø, og Tromsø–Hammerfest.

Året før deltok selskapet, sammen med Danish Air Transport, i anbudsrunden om en femårskontrakt på kortbanenettet i Nord- og Midt-Norge mot Widerøe.

Direktør for Kommunikasjon og Sammfunnskontakt i Widerøe, Silje Brandvoll, synes lite om uttalelsene til Giæver.

– Dette er lavmål, vi går ikke inn i noen diskusjon på det nivået der. Dette får stå for hans regning, sier Brandvoll til NRK.

– Han trekker Widerøes egen sikkerhet i tvil?

– Widerøe følger de samme reglene som alle andre i bransjen, og har fokus på sikkerhet. Brudd på bestemmelsene er et avvik, og noe man handler deretter, sier hun på generelt grunnlag.

FlyViking sin første flyvning

FlyViking parkert ved Hammerfest lufthavn etter jomfruturen i mars i år.

Foto: Jan Harald Tomassen / NRK