NRK Meny
Normal

AN-redaktør: – Politikerne er feige i flyplassaken

Fylkesrådet i Nordland tør ikke å ta upopulære valg, mener sjefredaktør Jan-Eirik Hanssen i Avisa Nordland.

Sjefredaktør Jan Eirik Hanssen, Avisa Nordland

– Man har sagt ja til Rana, men ikke til det som skal finansiere Rana, sier Hanssen i Avisa Nordland.

Foto: Anneli Strand / NRK

– Dette er klassisk Ole Brumm, som ble bedt om å velge mellom honning eller melk, og som sa «ja takk, begge deler», sier Hanssen til NRK.

Bakgrunnen er at fylkesrådet i Nordland i går sa ja til både etablering av ny storflyplass på Hauan i Rana og ja til opprettholdelse av Kjærstad lufthavn i Mosjøen.

Det gjør de til tross for at Avinor er klar på at Kjærstad må legges ned når den nye flyplassen på Hauan i Rana eventuelt står klar.

At politikerne ikke tar et aktivt standpunkt i debatten, synes Hanssen er feigt.

– «Ja takk, begge deler», fører ofte til at man ikke får gjennomført noen av delene. Man sier ja til Hauan, men så risikerer man at man ikke får bygd Hauan i Rana, fordi man også sier ja til å beholde strukturen ellers på Helgeland, sier Hanssen.

Mener Mosjøen leder

Jan Eirik Hanssen, sjefredaktør Avisa Nordland

Jan Eirik Hanssen, sjefredaktør Avisa Nordland, mener rådets innstilling også bidrar til at Bodø kommer foran Rana i prioriteringskøen. – Bodø er et nav for flytrafikk mellom Nordland og resten av landet, derfor vil Bodø uansett komme foran, sier Hanssen.

Foto: Bente H. Johansen / NRK

I en leder som er lagt ut på nettsidene til Avisa Nordland skriver Hanssen at det er forståelig at fylkesrådet har kviet seg for å velge side i flyplassdebatten, siden den er såpass betent.

«Men noen ganger er politikere nødt til det, om de skal utvise lederskap. Det er det ansvaret Fylkesrådet nå skygger unna, og det kan ikke betegnes som annet enn feigt», skriver sjefredaktøren.

– Jeg tviler sterkt på at Stortinget er med og sier ja takk – begge deler. For å bygge stort i Rana, er det en forutsetning fra Avinor at man legger ned i Mosjøen, sier Hanssen.

Han mener Fylkesrådet dermed sier ja til å bygge i Rana, samtidig som de sier nei til selve finansieringa av den eventuelt nye flyplassen.

Konsekvensen av et positivt vedtak for Rana kan være at Hauan ikke blir gjennomført likevel, fordi de andre flyplassene skal opprettholdes. Så langt er det derfor Mosjøen som er seierherren over Rana etter innstillinga fra Fylkesrådet.

– Ballen ligger hos regjeringa

Norvoll

Fylkesrådsleder Tomas Norvoll (Ap).

Foto: Øystein Nygård / NRK

Fylkesrådsleder Tomas Norvoll (Ap) er uenig, og mener Fylkesrådets innstilling er det som vil gi det beste tilbudet på Helgeland.

I rapporten til Urbanet er det tydelig at det beste for regionen vil være at man bygger nytt på Mo, uten at man gjør andre strukturendringer. Vi mener analysen er god, og ønsker å gi vår tilslutning til disse vurderingene, sier Norvoll.

– Avinor har sagt at man må legge ned i Mosjøen for å bygge i Rana. Hvorfor sier dere da ja takk til begge deler?

– Jeg registrerer hva Avinor har sagt, men det er hverken Avinor eller fylket som oppretter eller nedlegger flyplasser, det er det regjeringa som gjør. Ballen ligger nå hos dem, så de får gjøre sine vurderinger, sier fylkesrådslederen.

Så vil det komme en diskusjon om hvordan man skal finansiere en utbygging på Hauan. Den ballen ligger hos regjeringa, de må ta beslutninga.

Tomas Norvoll / Fylkesrådsleder

Video

Distriktsnyheter fra Nordland. TV
I tredje episode av Stortvildet må Erna Solberg tegne Jonas Gahr Støre. KrF må debattere som SV og motsatt. Hvem vinner debatten?
 Er Jonas Gahr Støre (Ap) god på seksualundervising? Se episode 2 av Stortvildet.