NRK Meny
Normal

Amerikansk finansgigant: – Norge har verdens dyreste bensin

Synes du bensinprisene her til lands er stive, er kanskje ikke det så rart. I en stor, internasjonal oversikt over de høyeste bensinprisene i verden, klatrer Norge nemlig helt til topps. Men vi får likevel relativt mye bensin for pengene.

Statoil går i baret på komplisert språkregel

I PRISTOPPEN: Norge har verdens stiveste bensinpriser. Det fører oss til topps i Bloombergs oversikt over verdens bensinpriser.

Foto: Sigurd Steinum / NRK

– Syns du fremdeles det å fylle drivstoff er dyrt? Tenk deg å fylle til 9,26 dollar per gallon (15.93 kroner literen), som er prisen i Norge. Førere i India må jobbe en hel dag for å få råd til en enkelt enhet.

Slik innleder det amerikanske nyhets- og markedsdatabyrået Bloomberg sin oversikt over de høyeste og laveste bensinprisene i 61 land. I oversikten, som ble lagt ut i dag, kommer Norge ut som det landet med de høyeste bensinprisene, etterfulgt av Tyrkia og Hong Kong.

Bilglade turister bør derfor kanskje holde seg unna Norge, og heller ta turen til Venezuela, som befinner seg helt på den andre siden av skalaen. Her koster en «gallon» bare 0.04 dollar, noe som tilsvarer rundt 7 øre per liter med dagens kurs.

– Å tanke opp en Chevrolet Suburban koster 1.56 dollar i Venezuela, 114 dollar i USA og 361 dollar i Norge, skriver byrået.

Våre nordiske naboer er også med i listen. Danmark er rangert som nummer syv, Finland havner som nummer 11 mens Sverige kommer på plass nummer 18.

  • Se topp-10-listene i faktaboksene til høyre.

Verre i Pakistan

Men til tross for at vi har verdens høyeste bensinpriser regnet i kroner og øre, kommer Norge bedre ut når man sammenligner prisene med en gjennomsnittlig norsk dagslønn.

Da kommer Norge på en 52. plass, der analytikerne har regnet seg fram til at en gjennomsnittlig nordmann må bruke 0,90 prosent av dagslønna for å kjøpe én liter drivstoff.

Verre er det for folk som bor i Pakistan, hvor 29,28 prosent av dagslønna går med til én liter bensin.

– Ikke overrasket

Thina Margrethe Saltvedt

Oljeanalytiker Thina Margrethe Saltvedt hos Nordea Markets tror drivstoffprisene vil gå noe ned utover vinteren.

Foto: NRK

Oljeanalytiker Thina Margrethe Saltvedt hos Nordea Markets er ikke overrasket over at Norge ligger i toppen av Bloombergs liste.

– Norge ligger, sammen med de skandinaviske landene, ganske høyt på denne listen. Mens land som Venezuela og Iran har subsidierte priser, går Norge i en annen retning. Det er en politisk beslutning her til lands at vi, av hensyn til miljøet, skal ha en del skatter og avgifter på bruk av bensin og diesel, sier Saltvedt til NRK.

Oljeanalytikeren forteller at det er store lokale forskjeller i Norge, og at konkurransen logisk nok er større i by kontra bygd.

– Uansett går rundt 60 prosent av den prisen som forbrukeren betaler ut av pumpa, til skatter og avgifter. Det betyr at det kun er 40 prosent av prisen som svinger.

– Nå har råoljeprisen gått ned med nesten 40 prosent. Samtidig er det også slik at den norske krona påvirkes av råoljeprisen. Når den går ned, svekkes også krona. Det betyr at effekten utlignes noe. Men at vi vil se noe lavere priser på drivstoff utover vinteren, det tror jeg.

– Dyrt

Inger Elisabeth Sagedal

DYRT: – Det å kjøre bil og reise er dyrt i Norge, sier kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i NAF.

Foto: Erik Norrud / NAF

Kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i NAF synes på sin side at det er interessant at Norge ligger på toppen av Bloombergs liste.

– Det å kjøre bil og reise er dyrt i Norge. Det er heller ikke nødvendigvis bensinprisene som utgjør den største utgiftsposten - også bompenger og prisen på bilinnkjøp bidrar til totalbildet, sier hun til NRK.

Sagedal viser i likhet med Saltvedt til de fallende oljeprisene, som så langt ikke har gitt de store utslagene i bensinprisene.

– Som forbrukerorganisasjon mener vi at det går litt for tregt når det gjelder å redusere pumpeprisen. Vi er litt bekymret for at man benytter anledningen til å ta noe mer avanse enn det er grunnlag for.

Hun mener det er dyrt og både eie og kjøre bil i Norge, også når man ser prisene i sammenheng med kjøpekraften.

– Og det i et land hvor vi er ganske så avhengige av bilen. Enkelte steder er dette det eneste transportmiddelet som er relevant for den daglige reisen til og fra jobb.

– Vi er opptatte av å være bevisste forbrukere, følge med på pumpeprisene og fylle når prisene er lavest slik at vi presser bensinstasjonene til å levere lavest mulig pris til oss som forbrukere, avslutter Sagedal.

Oljeprisen har sunket med nesten 30 prosent det siste halvåret. Bensinprisen har imidlertid bare gått ned med i overkant av fem prosent. – Trist for forbrukerne, sier Knut Jensen i NAF.

HENGER ETTER: Kjøreglade nordmenn har så langt merket lite til at prisen på olje har gått ned.

Video

Distriktsnyheter fra Nordland. TV
Nyhetsreportasje fra NRK.
Hver dag havner store mengder med dårlig renset kloakk rett ut i fjordene våre. En rekke store norske kommuner bryter nemlig rensekravene viser NRKs kartlegging.