Hopp til innhold

Ambulansesmell for sykehusene

Norske sykehus må blø for å holde ambulansehelikoptrene i lufta etter 2016. Da blir det nemlig ulovlig å la pilotene på landets ambulansehelikopter jobbe 24-timersvakter sju dager i strekk.

Ambulansehelikopter

KOSTBAR TJENESTE: Som den eneste yrkesgruppa i Europa har helikopterpiloter i dag lov å være på vakt 24 timer i døgnet sju dager på rad. Men det kan det bli slutt på fra 2016.

Foto: Lufttransport

Nye regler for ambulansepilotenes arbeidstid vil koste flere hundre millioner kroner. Dermed får sykehusene mindre penger til behandling, utstyr og nybygg.

I dag betaler sykehusene 300 millioner kroner for at personellet ved 12 baser over hele landet kan være raskt på pletten.

– Nå kan det bli opp til dobbelt så dyrt for sykehusene. I tillegg kommer kostnadene til flere leger som må inn i stillingene, sier Mariann Hundstad, som er økonomisk rådgiver ved Luftambulansetjenesten til Helseforetakene i Norge.

På vakt 24 timer i døgnet

Som den eneste yrkesgruppa i Europa har helikopterpiloter i dag lov å være på vakt 24 timer i døgnet sju dager på rad.

Men med virkning fra 2016 innfører trolig det europeiske flysikkerhetsorganet EASA krav om 12-timersvakter. Fra da av må antall flygere være fordoblet.

– Vi må gå over på en ordning hvor vi har to crew per døgn. I dag har vi ett crew som kan gå på vakt i inntil sju dager. Det kan vi ikke i den nye ordningen, sier Hundstad.

For mange piloter

Med så mange flygere på jobb blir det for få ambulanseoppdrag og for få flytimer til å holde pilotenes sertifikater ved like. Dermed må det også øves og flys mye mer enn i dag, og det krever flere helikoptre.

– Det betyr at vi må ha treningshelikoptre i tillegg til de maskinene vi har i dag, sier Hundstad.

I Nord-Norge øker utgiftene med om lag 100 millioner kroner når den nye base på Evenes er på plass. Dermed blir det plutselig mindre penger til nybygg, kjøp av utstyr og behandling. Det bekrefter administrerende direktør i Helse Nord, Lars Vorland.

– Flyambulansetjenesten er en veldig viktig tjeneste. Dette er kostnader vi først nå får greie på og må bake inn. Det betyr at det blir mindre spillerom til andre tiltak, sier han til NRK.no.