Hopp til innhold

To av fem luftambulansehelikopter satt på bakken

Nord-Norge og Møre kan bli stående uten ambulansehelikopter i lang tid. – Beredskapen er i fare, bekrefter ledelsen ved Helseforetakenes luftambulansetjeneste (ANS) etter at to helikopter er satt på bakken.

Frank Wilhelmsen

UTEN HALEROTORBLAD: – På denne 139-en som opererer i Tromsø, Brønnøysund eller Ålesund mangler vi dessverre halerotorblad. Derfor er maskinen satt på bakken, sier driftsdirektør Frank Wilhelmsen ved Luftambulansen i Tromsø.

Foto: Eskil Mehren / NRK

I alt 165 helikoptre rundt om i verden er satt på bakken, i påvente av nye rotorer. Hos Lufttransport, som både driver person- og ambulansetransport i Norge, er to av fem helikoptre satt på bakken.

Luftambulansetjensten i Norge rammes hardt av krisen som kan vare i flere måneder.

Og det er Møre og Nord-Norge som rammes. De 11 øvrige ambulansehelikopterbasene har ikke denne type helkiopter.

– Vi har ingen reservehelikopter å sette inn. Nå har vi flyttet halrerotorene fra reservehelikopteret og et sivilt helikopter over på ambulansehelikoptrene. Slik har vi klart å holde de tre helikoptrene i Tromsø, Brønnøysund og Ålesund i lufta. Men nå finnes det ikke flere rotorer å få tak i i Norge, sier daglig leder Øyvind Juell i Luftambulansetjenesten til NRK.no.

Dødsulykke i Brasil

Ambulansehelikopter uten halerotor

Her skulle det stått en halerotorblad. En svakhet i bladet gjør at 165 helikopter over hele verden er satt på bakken. I Norge er to av fem helikoptre satt på bakken.

Foto: Eskil Mehren / NRK

Etter en fatal helikopterulykke i Brasil hvor helikopteret krasjet i havet og fire mennesker omkom, har luftambulansetjenesten flere steder i Norge blitt mer sårbar. Ulykken skapte usikkerhet om halerotorbladet på denne helikoptertypen kan slå sprekker og ramle av, derfor er 165 helikoptre tatt ut av drift.

I Norge står nå to slike helikoptre på bakken, og det skaper problemer både for kommersiell drift og luftambulansen.

Det mistenkes at halerotorbladet kan ha slått sprekker, derfor er inspeksjon og utbytting av blad på denne helikoptertypen nå innskjerpet.

– På denne 139-en som opererer i Tromsø, Brønnøysund eller Ålesund mangler vi dessverre halerotorblad. Derfor er maskinen satt på bakken, sier driftsdirektør Frank Wilhelmsen ved Luftambulansen i Tromsø.

Driftsdirektør på helikopterbasen Tromsø konstaterer at reservehelikoptret for ambulansetjenesten i Brønnøysund, Tromsø og Ålesund er ute av drift.

Har satt Værøyhelikopter på bakken

Helikopter Værøy

SATT PÅ BAKKEN: Helikopteret til Værøy er satt på bakken.

Foto: NRK

– Årsaken er at det er en stor mangel på halerotorblad til denne helikoptertypen. Kravet til å skifte er hyppigere og enda hyppigere for inspeksjon, sier Wilhelmsen.

For å avhjelpe situasjonen har Wilhelmsen tatt ut det kommersielle helikoptret mellom Værøy og Bodø, og flyttet halerotorbladet over på ambulansehelikopteret.

– Det er ingen sammenheng mellom de to kontraktene. Men når vi først måtte prioritere, ble vi nødt å prioritere liv og helse foran trafikken mellom Bodø og Værøy, sier han.

Dermed har befolkninga på Værøy måttet klare seg uten helikoptertransport den siste uka, og det har ikke vært lett, sier ordfører Harald Adolfsen.

– Dette er vanskelig situasjon for kommunen. Næringslivet på Værøy har tapt masse penger den siste uke. Stoppen fikk konsekvenser for forskjellige kurs, konferanser og et stort tørrfisk møte i Italia, sier han.

Forsvaret trer inn som vikar

Øyvind Juell ANS

Daglig leder Øyvind Juell i Luftambulansetjenesten.

Foto: Eskil Mehren / NRK
Mads Gilbert
Foto: Bjørnbakk, Jan-Morten / SCANPIX

Ifølge daglig leder Øyvind Juell i Luftambulansetjenesten, er tjenesten blitt betydelig mer sårbar. Siden reservehelikoptret er ute av drift, jobber han jobber nå med å finne alternativer, dersom noen av de tre ambulansehelikoptrene må tas ut.

– Vi har kontakt med Forsvaret, som på kort varsel kan stille med et Bell-helikopter som erstatning for ambulansehelikoptrene som står på bakken, sier Juell.

Av helikopterbasene er det kanskje Ålesund som må få hjelp først, ifølge Juell.

– Det kan skje i løpet av helga. Deretter står Brønnøysund på lista, sier han.

Produsenten av rotorblad har nå tredoblet produksjonen, men det kan gå flere måneder før normal beredskap er på plass igjen.

Gilbert positiv

Men ved Universitetssykehuset i Nord-Norge er legene positive til at forsvaret kan trå inn som vikar for den vanlige luftambulansen. Dette er en løsning vi godt kan leve med, sier klinikkoverlege Mads Gilbert ved akuttmedisinsk klinikk ved Universitetssykehuset i Nord-Norge.

– Når vi er i denne situasjonen er vi svært glad for å få hjelp fra Forsvaret. Det har vi fått tidligere også. For noen år siden hadde vi et teknisk problem. Da som nå stilte Forsvaret opp med et Bell-helikopter. Da flyttet vi vår helikopterlege og redningsmann over i Forsvarets helikopter som da flys av Forsvarets mannskap. Dette er et meget godt eksempel på samarbeid mellom det militære og det sivile, sier Gilbert til NRK.no.

Luftambulansen, helikopter, Tromsø

Bare ett ambulansehelikopter er for tida i drift i Tromsø.

Foto: Eskil Mehren / NRK