Hopp til innhold

Derfor fikk du ikke sjekket selvangivelsen

Det ble full kræsj i dag på Skatteetatens nettsider da over 100 000 mennesker prøvde å sjekke selvangivelsen samtidig.

Video Altinn strever

Grunnet meget stor pågang er det svært få som har kommet inn, og de fleste får en feilmelding når de forsøker.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Jørgen Ferkingstad

Jørgen Ferkingstad

Foto: Pressebilde / Altinn

I dag startet Skatteetaten utsendelsen av selvangivelsen til om lag 3,9 millioner lønnstakere og pensjonister. Og fra klokka 8 i morges skulle det være mulig for alle å sjekke den elektroniske versjonen på nettet.

Men flere hundre tusen personer fikk ikke sjekket selvangivelsen sin i morgentimene, for nettet kræsjet etter bare noen få minutters bruk. Informasjonsansvarlig Jørgen Ferkingstad ved internettportalen Altinn i Brønnøysund beklager det inntrufne på det sterkeste.

– Noen er selvføgelig frustrert fordi de skulle gjort endringer på nettet. Det har vi forståelse for. Det var verst rush rett etter klokken åtte. Og da gikk løsningen sakte, men sikkert ned.

Nettportalen Altinn driftes fra Brønnøysund og de har måttet ta i mot mange sinte telefoner.

Lite imponerende

– Alle offentlige tjenester har et ansvar for at tjenesten deres fungerer og er dimensjonert for det de kan forvente seg, forteller Svenn Richard Andersen, rådgiver i forbrukerpolitisk avdeling i Forbrukerrådet til NRK.no.

Han legger til at de vet jo akkurat hvor mange som vil logge seg inn.

– Når de går ut aktivt ut og oppfordrer folk til å sjekke elektronisk, bør de være bedre forberedt, mener Andersen.

Forbrukerrådet synes det er rart at de ikke klarer å håndtere dette, spesielt når det har skjedd tidligere, men presiserer de ikke vet akkurat hvor i systemet problemet ligger.

– Jeg synes dette er lite imponerende av Altinn, men de skal ha for gode intensjoner og ønske om at folk skal bruke digitale tjenester. Det har blitt sagt at problemet skal være løst i løpet av dagen, og det forventer jeg at de klarer, avslutter han.

Vet ikke hva som har skjedd

Altinn jobber nå på spreng for å finne ut hvorfor datasystemene ikke har tålt pågangen fra publikum.

– Løsningen skal tåle enormt høyt trykk og har gjort det tidligere. Nå jobber vi med å analysere hva som har skjedd og sørge for at det ikke skjer igjen, sier Ferkingstad.

Over 900 000 var direkte inne via Altinn da selvangivelsen ble lagt ut i fjor, og systemet skal tåle mer enn det, ifølge Ferkingstad.

Folk må smøre seg med tålmodighet

Skatteetaten har merket at mange brukere er irriterte over problemet, men ber folk smøre seg med tålmodighet.

– Vi vil fortsatt oppfordre folk til å bruke Altinn og andre elektroniske løsninger istedet for papir. Vi skal nok klare å gi dem tallene elektronisk innen kort tid, men det er vanskelig å si akkurat når, sier Ferkingstad.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.