Hopp til innhold

Det er ulovlig for Craig å fortelle hva bedriften hans gjør på kveldstid

Norge har et av verdens strengeste lovverk for alkoholreklame innenlands. Nå vil flere skrote reklameforbudet.

Craig Alibone i Bodø

Craig Alibone mener det burde være lov å bruke sosiale medier for å markedsføre serveringssteder som selger alkoholholdige drikkevarer.

Foto: Kai Jæger Kristoffersen / NRK

Midt på torget i Bodø sentrum ligger «Craig Alibone Pâtisserie & Champagneria».

På dagtid selger de kaker og konfekt.

Dette legger de stadig ut bilder av – og salget går bra, forteller eier Craig Alibone.

På kvelden sliter serveringsstedet noe mer, ifølge eieren:

– Det er mange som ikke vet at vi også har åpent om kvelden. Vi har ikke sjans til å fortelle noe om det.

Han mener de burde få lov til å bruke sosiale medier til å promotere seg selv – også med bilder av alkoholholdige drikkevarer.

Tram (22) på jobb hos Craig Alibone.

Craig Alibone skulle gjerne brukt sosiale medier for å markedsføre serveringsstedet sitt.

Foto: Ole-Fredrik Lambertsen / NRK

Alkoholreklameforbudet har vært en snakkis den siste tiden.

Blant annet ble ordet «pils» nylig brukt i forbindelse med en ordførerduell i Bodø.

Det falt ikke i god jord hos kommunen, og navnet på arrangementet måtte endres.

I Kvinnherad ble en bar ilagt én prikk etter å ha brukt en drink-emoji i et facebookinnlegg.

– Jeg trodde først det var tull, sa bareieren like etter skjenkekontrollen var innom.

Nå sier stortingsrepresentant Helge André Njåstad i Fremskrittspartiet at det har gått for langt.

Loven må endres, mener han.

– Ingen skjønner hva vi driver med

– Jeg kan forstå at de ikke vil promotere alkohol fordi noen kan ha alkoholproblemer, men fra et næringslivsperspektiv gjør loven det umulig å snakke om det vi gjør.

For noen år siden skulle Alibone promotere en morsdagsbrunsj. Det gjorde han ved å legge ut et bilde av et dekket kakebord. På bordet sto det også noen glass med champagne.

Bildene var ulovlige og måtte tas ned.

Foto tatt i forbindelse med at Champagneriaen Craig Alibone i Bodø skulle arrangere jentekveld

Dette bildet ble lagt ut i sosiale medier for å promotere en morsdagsbrunsj. Bildet måtte fjernes med begrunnelse i at det var alkoholreklame.

Foto: privat

– Vi skrev ikke noe om champagne en gang, sier han og er tydelig fortvilet over avgjørelsen.

På kveldene legger de ut bilder av lokalene for å opplyse om at de har åpent.

De har ikke lov til å skrive noe om den nye cocktailmenyen de lenge har jobbet med.

– Det er ingen som skjønner hva vi driver med, mener han og sier markedsføringen hadde vært mye lettere om de kunne publisere bilder av- eller skrive om drinker.

– Loven har vært uendret lenge. Om vi snakker om utfordringene vi har, kan det kanskje føre til at loven mykes opp eller endres, håper Alibone.

Ulovlig å reklamere for et lovlig produkt

– Loven er ekstremt streng på veldig mange måter, spesielt når det gjelder alkoholreklame, sier stortingsrepresentant for Fremskrittspartiet Helge André Njåstad.

Han synes det er rart at det er ulovlig å reklamere for et lovlig produkt.

– At det har gått så langt at det er ulovlig å bruke en emoji eller ordet «pils» viser at det er en praksis og et regelverk som er helt i utakt med tiden.

muntlig spørretime

Stortingsrepresentant Helge André Njåstad (Frp) sier det er bekymringsfullt at serveringssteder ikke kan bruke sosiale medier i markedsføringen.

Foto: Terje Pedersen / NTB

Njåstad tror konsekvensene er at det blir veldig vanskelig å drive i bransjen.

– Man kan ikke fortelle om produktene og arrangementene sine uten å bli tatt for regelbrudd.

Det omtaler han som bekymringsfullt.

– Næringslivet fortjener en opprydding sånn at det blir lettere å drive butikk i Norge.

Om Frp bestemte hadde det ikke vært ulovlig å reklamere for lovlige produkter, understreker stortingsrepresentanten.

Og legger til at partiet alltid har ønsket å fjerne forbudet.

Tram (22) på jobb hos Craig Alibone.

Craig Alibone Pâtisserie & Champagneria forteller at de sliter med å opplyse folk om at de har servering på kveldstid.

Foto: Ole-Fredrik Lambertsen / NRK

– Det må i hvert fall praktiseres med sunn fornuft. Alle skjønner at bruk av en emoji i en facebookoppdatering ikke er brudd på norsk lov.

Mener du reklameforbudet er for strengt?

På Helsedirektoratet sine sider står det blant annet at hovedformålet med loven er å hindre påvirkning som fører til økt etterspørsel av alkoholholdig drikke.

– Jeg tror ikke eksemplene vi nå ser bidrar til at folk drikker mer. Jeg tror ikke folk får lyst på en drink bare fordi de ser et drinkglass på Facebook, sier Njålstad.

– Jeg tror man skyter seg selv i foten med å ha et så strengt og firkanta regelverk i Norge.

Les også Reklamerer for alkohol i sosiale medier: – Utviklingen har løpt fra loven

Anders Kleinstrup i Lervig bryggeri leverer lokalprodusert øl hjem til kundene sammen med pølser og ost fra andre lokale leverandører.

Helsepolitikk – ikke næringspolitikk

Leder i Kristelig Folkeparti, Olaug Bollestad, er uenig.

Norsk alkoholpolitikk fungerer. Vi har en lang tradisjon for en ansvarlig alkoholpolitikk.

– Det mener jeg fortsatt må ligge til grunn – av hensyn til dem som sliter med alkoholmisbruk, og deres pårørende.

Olaug Bollestad ser på aktivistbilder

– Faktorer som trafikksikkerhet og folkehelse må veie tyngre enn for eksempel konkurransemessige fordeler, sier partileder Olaug Bollestad (KrF)

Foto: Christian Ziegler Remme

Hun sier at KrF opptatt av at alkoholpolitikken skal være solidarisk, trygghetsskapende og restriktiv.

Fra store deler av handelsnæringen og alkoholbransjen kommer det stadig forsøk på å liberalisere alkohollovverket ved å åpne for salg på nye arenaer.

De ønsker å opprettholde den restriktive linjen i norsk alkoholpolitikk, og mener det må legges til rette for alkoholfrie soner i samfunnet.

– For KrF er ikke alkoholpolitikk primært næringspolitikk, men helsepolitikk.

Les også Edel måtte gi opp å kjøpe mel: – Har vært på flere butikker og alt er utsolgt

Edith Fredheim

Alkohol fra små bedrifter er ikke mindre skadelig

Statssekretær Ole Henrik Bjørkholt (Ap) sier loven skal hindre små bedrifter til å markedsføre seg selv.

Alkohol fra små bedrifter er ikke mindre skadelig enn alkohol fra andre aktører.

Statssekretær Ole Henrik Krat Bjørkholt (Ap)

Reklameforbudet gjelder for alle – både små og store bedrifter, sier statssekretær Ole Henrik Krat Bjørkholt (Ap).

Foto: Esten Borgos

Er det rettferdig at det er fritt fram å reklamere for bakverk om man eier et bakeri, men ikke øl om man har et bryggeri?

– Ja, fordi de alkoholpolitiske målene om å begrense alkoholkonsumet i befolkningen er viktigere enn de næringspolitiske målene for alkoholprodusentene.

Les også Kan berre bestille pass kvar tredje månad: – Å få time er som å vinne i Lotto

Politimann med mørkt hår og skjegg bak pleksiglass inne i en stor kvit varebil. På andre siden av pleksiglasset står mor med blå boblejakke og lys hår og ser ned på dottera med langt lyst hår.

Han mener nye kommunikasjonskanaler som sosiale medier ikke er noe argument i seg selv for å svekke reklameforbudet.

– Sosiale medier er en kraftfull markedsføringskanal fordi dette er informasjon som også når forbrukere som ikke oppsøker slik informasjon.

I Hurdalsplattformen står det at regjeringen ønsker å opprettholde den strenge norske alkoholpolitikken.

Bjørkholt sier de ikke har noen planer om å endre loven i liberal retning.

Les også Tennene våre bader i syre – skadene kan fort koste dyrt

Energidrikker

Les også Ble kastet ut av Frp – nå stiller han som ordførerkandidat for Høyre

Tidligere Olje- og Energiminister Kjell-Borge Freiberg sier det aldri var aktuelt å trekke seg som frimurer da han satt i regjeringen