Her i landet skal navigasjonssystemet Loran-C legges ned i 2006, har regjeringen bestemt.
Når store fly og båter navigerer, bruker de et radiosignal som forteller instumentene ombord, nøyaktig hvor de er til en hver tid. Det mest brukte signalet i dag heter GPS.
Sårbart
Men GPS er svært sårbart for fientlige handlinger. Det er for lett å ødelegge signalet eller forvrenge det slik at det gir fly og båter gale opplysninger om hvor de er.
Det forteller Steinar Nikolaisen som er tillitsvalgt for NTL ved radionavigasjons-stasjonen Loran-C i Bø i Vesterålen.
På mandag leverte det amerikanske luftfartstilsynet, FAA, en utredning som anbefaler de amerikanske myndighetene å ha et reservesystem for navigering.
Rapporten slår fast at Loran-C er det overlegent sikreste systemet. Det gir ikke fult så nøyaktig posisjon som GPS, men er mye vanskeligere å forstyrre og ødelegge.
Legges ned
Norge har i dag fire Loran-C stasjoner, men dem har regjeringen bestemt seg for å legge ned om ett år.
Flertallet i samferdselskomiteen sa tirsdag nei til å bruke mer penger på Loran-C i Norge.
Samtidig bygger England nå sin første Loran-stasjon for å sikre eget farvann. Og nå mener nestleder i samferdselskomiteen, Jorunn Ringstad fra Senterpartiet, at
regjeringen må tenke seg om.
- Det er god grunn til å utfordre regjeringen til å se på vedtaket en gang til, sier hun.