- Sykler til rundt tusenlappen har rett og slett for dårlige bremser, sier sykkelreparatør Bengt Jensen i Bodø, som har over hundre sykler på verkstedet sitt.
Han har jobbet med sykler i over ti år, og reparerer alle sykkelmerker. Men når har han bestemt seg for å ikke ta i mot såkalte billigsykler.
- Vi har hatt inne sykler med knekt ramme, og knekt gaffel. Det betyr én ting - ansiktet rett i asfalten, forteller Bengt Jensen.
En til to ganger daglig får Jensen forespørsel om å reparere på såkalte billigsykler. Han mener det er ett hovedproblem med disse syklene.
- Når du skal bremse, er det ikke sikkert at bremsene virker. Vi kan ikke reparere slike sykler og sende dem ut igjen, for bremsene er for dårlig, understreker han overfor NRK.
Ingen krav til bremsene
Myndighetene krever at syklene skal ha lys, bremser og refleks, men stiller ingen krav til hvilken kvalitet bremser skal ha.
Nå etterlyser Trygg Trafikk strengere krav til nettopp bremsenes kvalitet.
- Det bør være noen spesifikasjoner som gjør at kunden får visshet om at det produktet han kjøper er godt nok, sier fylkessekretær Harald Heieraas i Trygg Trafikk i Nordland.