Hopp til innhold

Abid Raja: – Disse veiene kan være livsfarlige

Stortingspolitiker Abid Raja og Venstre i Nordland vil bygge 30 mil med sykkelvei i Lofoten og Vesterålen.

Hovedfeltet under andre etappe i sykkelrittet Arctic Race of Norway i Lofote

Slik så det ut da hovedfeltet i Arctic Race of Norway syklet gjennom Lofoten i 2013. Naturen er slående vakker, men veiene er ikke tilrettelagt for amatører, mener Venstre i Nordland og stortingspolitiker Abid Raja.

Foto: Vegard Grøtt / NTB scanpix

I sommer syklet Abid Raja Norge på langs. I den forbindelse fikk han oppleve å tråkke seg gjennom naturskjønne Lofoten og Vesterålen - og det gjorde inntrykk.

Abid Raja sykler i Lofoten

Abid Raja syklet i Lofoten i sommer. En magisk, men livsfarlige opplevelse, ifølge ham selv.

Foto: Abid Raja

– Det var det mest magiske jeg opplevde på hele turen. Hele Norges befolkning bør egentlig oppleve det samme, sier Venstre-politikeren.

Men Raja tar et stort forbehold, for han ble ikke imponert over hvordan det er tilrettelagt for turister som ønsker å oppleve regionen på to hjul.

– Tunnelene er livsfarlig å sykle i. Og den lille stripa de har malt på siden av de nye veiene har ikke god nok avstand til bilistene, forteller han.

Raja viser til saken NRK skrev tidligere i sommer, om turistnæringen i Lofoten som ikke vil leie ut sykler til turister i frykt for hva som kan skje.

Enormt veiprosjekt

Men nå mener Nordland Venstre at de har svaret på problemet. Og svaret er et enormt veiprosjekt som innebærer å bygge en sammenhengende sykkelvei fra Å ytterst i Lofoten til Andenes lengst nord i Vesterålen. En strekning på mer enn 30 mil.

Raja, som sitter i Transportkomiteen på Stortinget, vil gjøre hva han kan for å få gjennomført prosjektet. Han mener det er viktig for turistnæringen i regionen som årlig tiltrekker seg omkring en million besøkende.

– På den måten kunne vi lagt til rette for konseptferier, hvor folk kan komme til Lofoten og levere fra seg bagasjen, slik at den blir fraktet fra hotell til hotell, mens de selv sykler hele veien. Da tiltrekker vi oss turister som vil legge igjen mer penger enn de klassiske bobilturistene.

– En sykkelvei vil også være til stor glede for de fastboende, understreker han.

(artikkelen fortsetter under)

Arctic Race of Norway i Lofoten

Langs disse veiene vil Venstre gjøre det enklere å være syklist.

Foto: Vegard Grøtt / NTB scanpix

– Et merkelig forslag

Men forslaget møter motbør hos Hålogaland Transportarbeiderforening. Leder Roger Haagensen kaller forslaget for «merkelig» og mener vi her snakker om ugjennomtenkt valgflesk.

– Det er ikke noe stort problem med syklister langs veiene. Problemet er smale veier hvor det er vanskelig for bilistene å møte andre personbiler og større kjøretøy.

En sykkelvei vil ikke løse noen problemer, mener han.

– Vi bør heller bygge breie nok veier, som gjør det enklere for både kjørende og syklister.

Statens vegvesen vil ikke kommentere hvorvidt Venstres forslag er realistisk. Heller ikke Trygg Trafikk er sikker på at 30 mil med sykkelvei er gjennomførbart, men de ønsker forslaget likevel velkommen.

Sykkelvei fra Å til Andenes
E10 Hamnøyfjellet

Slik så det ut på den rassikre strekninga på E10 mellom Solbjørnneset og Hamnøya i Lofoten en vanlig søndag i mars. I sommer er det trangere om plassen.

Foto: Tommy Johansen