– Det er planlagt flere øvelser med blant annet Hæren, Sjøforsvaret, Luftforsvaret, og Forsvarets spesialstyrker.
Det opplyser fungerende kommunikasjonssjef, Thomas Gjesdal, i Forsvarets operative hovedkvarter (FOH) lørdag.
– Av sikkerhetsmessige årsaker kan vi ikke kommentere hvor fartøyet befinner seg til enhver tid, eller hvor det planlegger å seile.
Fredag ble hangarskipet underlagt Nato-kommando, ifølge en pressemelding fra forsvarsalliansen.
– Som et fortsatt tegn på transatlantisk samhold ble USS Gerald R. Ford satt under Nato-kommando i dag mens man forbereder aktivitet i Norskehavet sammen med andre maritime styrker fra allierte nasjoner.
Amerikansk flyaktivitet over Vestfjorden
Det 333 meter lange hangarskipet er ikke å finne på AIS-systemene som holder oversikt over trafikken til sjøs.
Men ifølge Flightradar, som overvåker flytrafikken, har det vært aktivitet i Vestfjorden med minst ett militærfly og ett helikopter som begge tilhører den amerikanske marinen.
Fra fredag er forbudt å fly i deler av Vestfjorden i forbindelse med alliert militær aktivitet.
I en SMS til NRK skriver Kommunikasjonsdirektør i Luftfartstilsynet, Håvard Sverre Vikheim, at forbudet er innført etter deres behov og viser til egen nettside.
«Arctic Challenge Exercise»
Mandag 29. mai startet den nordiske luftøvelsen «Arctic Challenge Exercise», og skal holde på frem til 9. juni.
Gjesdal i FOH, sier det er vanlig med restriksjonsområdet i forbindelse med militærøvelser.
– Det pågår en stor «Arctic Challenge Exercise» i området, så du vil sikkert se flere restriksjonsområder i tiden vi er inne i nå.
Det har vært spekulert i om det amerikanske hangarskipet skal delta i øvelsen, men dette er foreløpig ikke bekreftet, verken av Forsvarets operative hovedkvarter (FOH) eller Luftforsvaret, som har ansvaret for øvelsen i Norge.
Fredag meldte avisa Bodø Nu at et Widerøe-fly fra Bodø til Røst måtte ta en omvei rundt restriksjonsområdene i luftrommet over Vestfjorden.
Besøkte hangarskipet i Oslo
Stortingsrepresentant for Høyre, Bård Ludvig Thorheim, er veteran fra Forsvaret og utdannet etterretningsoffiser. Han har også ledet den norsk-amerikanske vennskapsforeningen på Stortinget.
I forrige uke ble han invitert om bord i hangarskipet da det lå til kai i Oslofjorden.
– Det var et mektig skue. Vi gikk langs skipet og jeg trodde aldri det skulle ta slutt, sier han til NRK lørdag.
Han sier det er forventet at de gjør seg kjent i området utenfor Bodø og Lofoten/Vesterålen.
– De er blitt observert i dag utenfor Helligvær og Bodø et sted.
– Vi har en lang tradisjon for at denne typen amerikanske kapasiteter øver sammen med norske styrker i et område som er så sikkerhetspolitisk viktig, legger han til.
– Hvor nøye tror du Russland følger med på det som skjer i Nord-Norge nå?
– De følger svært godt med. Men det er litt av poenget at de skal følge med. For det vi demonstrerer her er at vi har vilje og evne til å forsvare oss i strategisk viktige områder i nord.
Måler radioaktivitet i luften
At «USS Gerald R. Ford» har vært på vei til Nordland denne uken har vært en dårlig skjult hemmelighet.
Blant annet har Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet (DSA) forberedt seg til besøket.
Det sier bekrefter senioringeniør Bredo Møller til NRK.
Torsdag monterte han to mobile målestasjoner for å måle radioaktivitet i forbindelse med en øvelse det amerikanske hangarskipet skal delta på.
Møller ønsker ikke å oppgi nøyaktig hvor målestasjonene er satt opp eller hvor hangarskipet er på vei, men sier at de befinner seg i Nordland.
Lokalkjente vil imidlertid raskt kjenne igjen Tranøy fyr i Hamarøy som også ligger i Vestfjorden.
DSA er ikke involvert i øvelsen med hangarskipet, men overvåker dersom det skal skje noen utslipp i forbindelse med øvelsen.
Ettersom «USS Gerald R. Ford» er et reaktordrevet fartøy, er det alltid en viss sjanse for radioaktivt utslipp.
– Vi måler radioaktivitet i luften, dersom det skulle være et utslipp har vi mulighet til å fange det opp her, sier Møller og understreker at det er svært liten sannsynlighet for at det skjer.
DSA har allerede faste målestasjoner ved blant annet Bodø og Svolvær, men setter ut ytterligere når det er anløp for reaktordrevne fartøy.
Ifølge Møller har det ikke vært den type utslipp i våre farvann og det har ikke vært noe uhell med den type vestlige fartøy tidligere.
Dersom målingene mot formodning skulle plukke opp noe vil det ga en automatisk alarm til deres vaktpersonell
– Vi har også tatt noen vannprøver for å ha en nullverdi-utgangspunkt sånn av vi vet hva normalsituasjonen før skipet kommer.
Han legger til:
– Vi har vært litt forsiktig med å si hvor de er, da vi ikke vil at noe skal skje med de. De er plassert i Nordland.
Tilbakeholden på informasjon
For selv om det er kjent at «USS Gerald R. Ford» skal seile nordover langs norskekysten, har forsvaret vært tilbakeholden på informasjon om hvor og når skipet skal seile.
Ifølge Gjesdal kommenterer de normalt sett ikke på andre staters militære aktivitet.
– Gerald Ford er i norsk nærområde for å trene med norske militære styrker. Det viser blant annet tett alliert samhold og vårt gode og nære forhold til USA.
– Når det gjelder hvor de har tenkt å seile i dag må de selv fortelle det.
Han legger imidlertid til at det er naturlig at amerikanerne øver på alle domener når de først er i Norge. Både på land, i luft og på sjøen.