«Nordstjernen» blir fredet for å unngå at skipet flyttes til Polen

Norges eldste hurtigruteskip er fredet av Riksantikvaren.

Det er Indre Nordhordland Dampbåtlag har kjøpt skipet, skriver Bergens Tidende.

– Skipet er sikret en ny eier, og vil ha tilholdssted i Norge med Bergen som hjemby, sier daglig leder i Indre Nordhordland Dampbåtlag, Håkon Roska til avisen.

MS «Nordstjernen» er Hurtigrutens eldste skip. Det ble tatt ut av trafikk i mars i år. For tiden ligger «Nordstjernen» som hotellskip ved Ågotnes i Hordaland.

Fortsatt mangler noen formaliteter før salget av «Nordstjernen» er endelig, men etter planen skal de nye eierne overta det 56 år gamle skipet i løpet av denne uka.

Stopper Polen-planer

Mandag vedtok Riksantikvaren å gå til midlertidig fredning av skipet. Det betyr at skipet allerede er å anse som fredet, og dermed underlagt fredningsbestemmelsene.

Fredningsvedtaket er et resultat av at Riksantikvaren ble gjort kjent med planer om å føre skipet til Polen.

– For å få gjennomført fredningsprosessen skal skipet være i landet. For å sikre dette finner Riksantikvaren det nødvendig å gå til midlertidig fredning av skipet, heter det i vedtaket.

Imidlertid avviser Indre Nordhordland Dampbåtlag at det foreligger planer om å ta hurtigruteskipet ut av landet.

– Det er ikke et alternativ i det hele tatt. Jeg kan fastslå at skipet blir i Norge, sier daglig leder Håkon Roska til NRK.no.

To alternativer

Nordhordland Dampbåtlag har nemlig helt andre planer.

– Først håper vi å restaurerer skipet tilbake til sin originale stand. Vi skal selvfølgelig ta godt vare på skipet, som vi er veldig stolt over å snart ha i vår eie, sier Roska.

Deretter må de finne ut hvordan de skal klare å tjene penger på skipet de ikke vil si hvor mye kostet.

– Det er i hovedsak to alternativer. Det ene er at «Nordstjernen» blir satt inn i cruisetrafikk langs norskekysten. Det andre er at det fungerer som hotellskip, slik det gjør ved Ågotnes i dag, fortsetter Roska.

Inventaret fredet

Ifølge vedtaket fra Riksantikvaren er formålet med fredningen «å ta vare på et klassisk hurtigruteskip som kan gi en best mulig representasjon av hurtigrutens lange historie og utvikling».

MS «Nordstjernen» har vært i hurtigrutens flåte i nær halve Hurtigrutens snart 120 år lange historie og har tjenestegjort lengst av samtlige skip.

Vedtaket medfører at ingen må gjøre endringer av midlertidig fredet skip eller føre dette ut av landet uten at det er hentet inn tillatelse fra Riksantikvaren.

Fredningen omfatter hele fartøyet med fast inventar, herunder kunstnerisk utsmykking og fastmontert utstyr og møblement, samt større løst inventar i
form av livbåter, spesialverktøy, møbler og gjenstander, spesifisert gjennom beskrivelser og foto i vedlagte fredningsdokumentasjon.

Lagt ut for salg

I februar i år ble skipet lagt ut for salg. Mange hadde håpet at Hurtigruten ville beholde «Nordstjernen» som Norges eldste hurtigruteskip, men det var det ikke nok penger til.

150 ganger rundt jorden

MS «Nordstjernen» ble bygd ved Bluhm und Voss i Hamburg i 1956. Den gamle ærverdige damen har på sine 55 år opp og ned langs norskekysten tilbakelagt en distanse som tilsvarer mer enn 150 ganger rundt jorda.

I flere år gikk den også i cruisefart på Svalbard om sommeren.

Den har seilt i godt vær og dårlig vær og møtt nyttårsorkanen på Stadhavet i 1992. Likevel har den gamle hurtigruten har aldri vært utsatt for ulykker eller havari.

Skal vises på tv

I mars i år seilte «Nordstjernen» sin siste reise fra Bergen til Kirkenes.

Entusiaster fra hele Europa sikret seg plass og ble med på denne historiske ferden for den gamle hurtigruta. NRK var også med for å dokumentere den siste ferden, og nå foreligger et 50 minutters langt TV-program som skal sendes på NRK1 i romjula.

I NRK-dokumentaren møter vi mennesker som har et nært forhold til akkurat den båten. Det var her om bord livene deres ble endret for alltid.

– Mange har et nostalgisk forhold til «Nordstjernen». Skipet representerer en annen tid og en kystkultur som er i ferd med å gå over i historien. Noen har et helt spesielt forhold til båten. For eksempel Birger og Karin Strøm i Øksnes som møtte hverandre på en tilfeldig reise med Nordstjernen i 1963, og som siden har holdt sammen. Det er snart 50 år siden, og de har i dag barn og barnebarn. De er tilbake der det hele startet, sier Helge Lyngmoe, som har regien på dokumentaren.

Han har også skrevet en bok om skipet som blir lansert i november.