Hopp til innhold

– Vi vurderer å navngi streikebryterne

Luftfartsfunksjonærenes forening vurderer å navngi Widerøe-ansatte som er satt inn for å gjøre jobben til de streikende bakkemannskapene ved Brønnøysund lufthavn. – Det er grovt ærekrenkende, svarer Widerøe.

Asbjørn Wikestad

Asbjørn Wikestad i Luftfartsfunksjonærenes forening: – Vi vurderer å navngi streikebryterne.

Foto: Johan B. Sættem / NRK

Det er leder Asbjørn Wikestad i Luftfartsfunksjonærenes forening (LFF) som varsler nye og drastiske tiltak.

Han forteller at LFF vurderer å navngi de Widerøe-ansatte som er omdisponert og som nå gjør jobben til dem som er tatt ut i streik ved Brønnøysund lufthavn.

– Vi vil navngi streikebryterne. Det ser vi ikke at de kan ha noe problem med, NHO Luftfart og Widerøe mener jo at de gjør samfunnsnyttig arbeid, sier Wikestad.

– Tarvelig

De fagorganiserte ved Air Service i Brønnøysund, en underleverandør til Widerøe, gikk tirsdag ut i streik etter at Luftfartsfunksjonærenes forening og NHO Luftfart ikke ble enige i lønnsforhandlinger.

Men for at flytrafikken ikke skulle lammes som en følge av streiken valgte Widerøe å omdisponere sine egne ansatte fra andre flyplasser, slik at de nå gjør jobben Air Service vanligvis skulle gjort i Brønnøysund.

(artikkelen fortsetter under)

Streikevakter Brønnøysund

Siden tirsdag har ansatte i Air Service i Brønnøysund vært i streik etter brudd i lønnsforhandlingene med NHO Luftfart.

Foto: Ole-Christian Olsen / NRK

Bakkemannskapene mener Widerøe ved å omdisponere ansatte undergraver deres streik.

– Tradisjonelt er streikebryteri det mest tarvelige en arbeidsgiver kan gjøre, og det er den veien Widerøe har lagt seg på. Det er skummelt fordi det vil sette nivået for neste korsvei, sier Wikestad.

Beslutningen om de skal offentliggjøre navnene og hvordan de eventuelt skal gjøre det vil bli tatt fredag morgen.

Reagerer på planene

Richard Kongsteien i Widerøe reagerer på disse planene.

– Det er alvorlig. Det er en grov ærekrenkende beskyldning, og det finnes eksempler på at slikt er blitt rettsforfulgt i ettertid. Jussen er helt klar på at dette ikke er streikebryteri, sier Kongsteien.

Kongsteien

Richard Kongsteien i Widerøe ser alvorlig på planene til LFF.

Foto: Sverre Lilleeng / NRK

Han mener Widerøe er i sin fulle rett og at de må ta vare på passasjerene.

– De ansatte ved lufthavnen er jo ikke i direkte konflikt med Widerøe, vi er en tredjepart og det er passasjerene våre også. Det er vi som rammes av streiken, sier Kongsteien.

– Dette er innleid personell som ønsker å få samme lønnsvilkår som ansatte i Widerøe som gjør samme jobb, forstår du da at man kan omtale dette som streikebryteri?

– Jeg har ingen kommentar til krav og tilbud, men vi håper konflikten løser seg fort, avslutter Kongsteien.

NHO advarer

Også Odd M. Nymoen i NHO Luftfart mener LFF bør la være å publisere navnene.

– Å gå ut med navn på mennesker og så si at de driver med noe folk flest oppfatter som umoralsk er alvorlig. Det blir som å beskylde meg som er nesten 60 for å løpe etter 16 år gamle jenter når jeg ikke gjør det. Det finnes en dom fra 1963 hvor en fagforening ble dømt for å kalle en mann streikebryter når han ikke var det, sier han.

Han mener jussen er klar på at Widerøe har lov til å selv gjøre jobben som Air Service vanligvis gjør for dem.

– Det er riv ruskende galt det LFF sier. Widerøe er tredjepart og må ivareta sine reisende så godt som mulig. Det er Air Service som er motpart til Widerøe, og de blir jo rammet av streiken. Hadde Widerøe sendt inn folk for å gjøre jobben i regi av Air Service ville det vært annerledes, sier Nymoen.

– Ikke et spørsmål om juss

Stein Evju ved Juridisk fakultet ved Universitetet i Oslo kjenner ikke den konkrete konflikten, men er villig til å fortelle om jussen på dette området generelt.

– Betegnelsen «streikebryteri» har ikke noen klar juridisk definisjon eller betydning. Men det er en etablert rettsoppfatning at hvis en bedrift som kjøper varer eller tjenester av en annen bedrift, og denne andre bedriften rammes av streik, er det legitimt for den bedriften som er kjøper, å ivareta sine egne interesser på andre måter, sier Evju.

– Da kan bedriften også bruke egne ansatte til arbeid som ellers skulle ha vært utført av arbeidere som er i streik i leverandørbedriften, fortsetter han.

Ansatte i en bedrift som ikke er i streik kan normalt ikke nekte å utføre arbeidsoppgaver de vanligvis utfører, mener Evju.

– Det vil ikke være «streikebryteri» som kan gi de ansatte rett til å nekte å utføre arbeidet, unntatt i tilfeller der ens egen arbeidsgiver i realiteten tar sikte på å støtte den arbeidsgiveren som er streikerammet.

Vurderer å trappe opp

Wikestad er enig i at det han kaller streikebryteri, ikke bare handler om juss.

– Streikebryteri er ikke først og fremst et juridisk spørsmål, det handler om moral. Det er en moralsk test, som Widerøe så langt ikke har bestått, mener han.

I morgen skal Luftfartsfunksjonærenes forening vurdere om de skal trappe opp streiken.

– Vi har gitt beskjed til arbeidsgiver om at vi er villige til å sette oss ned og forhandle når som helst og hvor som helst, hvis vi ikke får respons på det så vil vi diskutere en opptrapping av konflikten.

– Hvilke lufthavner vil dere eventuelt ta ut i streik?

– Svolvær, Narvik og fem lufthavner i Finnmark. Det er de som vil være aktuelle, men vi vil ikke ta ut alle samtidig, forteller Wikestad.