Partiene ser for seg at Bodø kan fylle rollen som framskutt base i nord, kombinert med Ørland som hovedbase for de nye F 35-flyene.
De fire opposisjonspartiene har hatt sitt første sonderingsmøte med regjeringspartiene for å se om det kan bli et bredt forlik om langtidsplanen for Forsvaret.
Basespørsmålet, kampflykjøpet og Heimevernet er blant hovedsakene i langtidsplanen.
– Vi søker en løsning for Bodø, men det er en del betingelser som må innfris. Uansett om det blir sivil eller militær flyvirksomhet framover, må det gjøres noe med rullebanen. Trolig må den flyttes to kilometer. Og det koster store penger, sier lederen av utenriks- og forsvarskomiteen, Ine Eriksen Søreide, til NTB.
Vil ikke at Forsvaret tar hele regningen
Hun mener at Avinor, lokale interesser og særlig Samferdselsdepartementet må trekkes inn, og at ikke Forsvaret alene blir sittende med hele regningen.
I langtidsplanen går regjeringen inn for å legge ned all militær flyvirksomhet i Bodø i løpet av en tiårsperiode og Ørland skal være enebase for den nye flåten av F 35.
For å kompensere for bortfallet av Bodø, foreslår regjeringen å bruke Evenes som en forenklet, framskutt base for noen få fly.
Stortinget avgjør saken 14. juni.
Frp går for delt baseløsning
I går ble det kjent at Fremskrittspartiet går inn for ei delt baseløsning mellom Bodø og Ørland. Det ble klart etter at partiets stortingsgruppe behandlet Forsvarets langtidsplan.
Fremskrittspartiets forslag blir 7,2 milliarder kroner dyrere enn regjeringens plan med Ørland og en framskutt base på Evenes.
– Vi mener at dette er småpenger å regne i et 40-års perspektiv, sier forsvarspolitisk talsmann i Frp, Jan Arild Ellingsen.
Høyre vil ha minibase i Bodø
Mens forsvarsminister Espen Barth-Eide går for Ørland og Evenes vil Høyres stortingsgruppe ha en permanent framskutt base i Bodø.
Høyre mener at samfunnet ikke vil akseptere at Forsvaret forlater Bodø etter 60 år uten å rydde opp etter seg og ta et medansvar for byens videre utvikling.
– Om Bodø skal kunne videreutvikles som by, må rullebanen før eller siden flyttes. Dette krever et reelt spleiselag fra alle aktører, noe som i et helhetlig samfunnsøkonomisk perspektiv kan gi gevinst for alle, mener Høyre.