NRK Meny
Normal

– Vi snakker om et beløp som ville gjort flygelederen søvnløs

Det kostet SAS en «god del tusen» å måtte snu på vei til Evenes, fordi kontrolltårnet var ubemannet lørdag. – Det hele beror på en menneskelig feil, sier lufthavnsjefen.

Harstad/Narvik lufthavn Evenes sett fra luften

Harstad/Narvik lufthavn Evenes, sett fra luften.

Foto: Sigurd Steinum / NRK

Eirik Bergstedt setter flysikkerheten først

Lufthavnsjef Eirik Bergstedt på Evenes.

Foto: Sigurd Steinum / NRK

Lørdag måtte et fly med 200 passasjerer snu før de skulle lande på Evenes. Årsaken var at kontrolltårnet var ubemannet. Mandag forteller lufthavnsjef Eirik Bergstedt at det hele beror på en menneskelig feil.

– Vedkommende som hadde vakt, var rett og slett på feil sted til feil tid. Slike hendelser koster selvfølgelig noen kroner, men så vidt meg bekjent ønsker ikke SAS å fremme krav om erstatning, sier Bergstedt til NRK.

Ifølge Fremover er det ikke snakk om at noen hadde forsovet seg, slik passasjerene på flyet skal ha fått opplyst.

– Koster en god del tusen

Knut Morten Johansen

Knut Morten Johansen i SAS.

Foto: Falch, Knut / SCANPIX

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS synes ikke noe særlig om hendelsen, men bekrefter at de ikke vil forfølge saken videre.

– Vi snudde, fylte drivstoff i Bodø, og startet turen mot Evenes igjen. Vi har fått forklaring på hvorfor dette skjedde, nemlig at vedkommende som skulle vært på vakt, hadde sett feil på skiftplanen.

Johansen påpeker at det ikke var noen sikkerhetsrisiko knyttet til hendelsen. Han forteller videre at slike hendelser skjer fra tid til annen.

– Hvor mye koster en slik snuoperasjon?

– Det koster en god del tusen, uten at jeg kan gi noe anslag. Men vi snakker om et beløp som ville gjort flygelederen søvnløs. Han skal slippe trekk i lønna, sier Johansen med glimt i øyet.

Vil se på rutinene

Bergstedt forteller at tårnet på Evenes har en hjemmevaktordning i perioder av året, og at det varierer hvor mange som er på jobb. Lørdag skulle tårnet egentlig vært betjent av en person fra 19 til 21. Men tårnet ble ikke bemannet før klokken 20.20.

– Jeg vil ikke spekulere i om dette får noen konsekvenser for flygelederen som skulle vært på jobb, sier lufthavnsjefen.

Han forteller at både flysikringstjenesten i Avinor og de lokalt på Evenes ser på rutiner for å hindre at dette skjer igjen.

– Nå skal vi i større grad se på interne rutiner som kan fange opp slike hendelser, og minne hverandre på at man skal dukke opp på jobb i særtilfeller som man snakker om her.

Evenes terminal

Flyplassen Evenes ble åpnet 30. juni i 1973.

Foto: Billy Jacobsen / NRK