Hopp til innhold

– Vi må se på flyplasstettheten i Nord-Norge

Avinor må spare penger og det kan få konsekvenser for flyplassene i Nord-Norge.

Dag Falk-Petersen

– Det kan være naturlig å slå sammen noen flyplasser, sier konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor.

Foto: Karlsen, Anette / NTB scanpix

Avinor har igangsatt et arbeid for å redusere kostnadene med 1,5 milliarder frem til 2018, skriver konsernet i en pressemelding.

Veksten i flytrafikken har avtatt, og det er derfor Avinor tvinges til den største sparepakken konsernet noen gang har vært gjennom, skriver Aftenposten.

Konsekvensen er at antall ansatte må ned, i tillegg til at Avinor vil se på flyplassstrukturen i hele landet. Særlig kan dette gå utover Nord-Norge.

– Flyplassene i Narvik og Fagernes er allerede plukket ut og der vil Avinors drift opphøre. Vi ser også over flyplasstettheten i Lofoten og Helgeland, men også andre steder i landet. Det kan være naturlig å slå sammen noen flyplasser der veiutbygging har gjort tilgjengeligheten til lufthavnene bedre, sier konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor til avisen.

For perioden 2015-2018 er målet en samlet kostnadsreduksjon på i alt 1,5 milliarder kroner i forhold til gjeldende planer, skriver Avinor i pressemeldingen.

Skal omorganisere

Falk-Petersen sier til NRK at dette i hovedsak skal være en intern omrganisering og effektivisering.

– Vi går gjennom alle kostnadene våre, og måten vi jobber på. Dette er for å kunne gi samfunnet et så godt produkt som mulig, uten at passaasjer og flyselskap skal merke noe av endringene. Vi skal se på effektivisering, automatisering, og for noen områder blir det sentralisering, ikke nødvendigvis til Oslo, men sentralisering likevel.

Konsernsjefen sier at de ikke vil gi et dårligere tilbud selv om kuttene er store.

– På denne måten skal vi kunne levere et billigere og like bra - eller bedre tilbud.

– Forbedringsarbeidet skal styrke Avinors konkurransekraft, og komme kundene og samfunnet til gode. Våre konkurrenter i nabolandene reduserer avgiftene. Samtidig går flyselskapene gjennom store strukturelle endringer. Avinor må ta sin del av ansvaret for å styrke luftfartens konkurransekraft, sier Falk-Petersen.

Kan gå hardt ut over Nord-Norge

Nord-Norge og spesielt Nordland fylke har mange små flyplasser med relativt lave trafikktall. Konsernsjefen i Avinor sier det vil bli forandringer, men at de fleste er kjente fra før.

– Nedleggelser av flyplasser i Nordland har vi holdt på med over lang tid. Dette er ikke noe nytt og det dreier seg om å redusere antall lufthavner på Helgeland, hvor vi ønsker å gjøre lufthavnene i Mosjøen og Mo i Rana til én lufthavn. Det samme gjelder for Lofoten, hvor vi ønsker å legge ned Leknes og Svolvær lufthavn, og bygge en ny flyplass midt i mellom, sier han.

– Kan man ende opp med å legge ned flere småflyplasser før det eventuelt er en ny, større lufthavn på plass?

– Det vi ønsker er å kunne gi et tilbud som er likt det vi har i dag eller bedre. Ut av det kan man tolke det slik at det å legge ned noe før man har noe nytt på plass, det er lite sannsynlig. Dette er en intern sak som skal gjøre at vi blir bedre og at vi jobber smartere. Det er ikke noe mål å gjøre kutt som oppleves negativt for folk, sier Falk-Petersen.