Hopp til innhold

– Vi har opplevd publikumsstormer før, men dette har vært håndterbart

Publikumsservice har i dag besvart godt over dobbelt så mange DAB-henvendelser som vanlig. Likevel har ikke trykket vært verre enn forventet, sier lederen. Les hvilke spørsmål de har fått flest av.

Publikumsservice på Mo

Noen av de ansatte på Publikumsservice på Mo, som har hatt en forholdsvis travel dag.

Foto: Frank Nygård / NRK

Leder Carina Berge hos Publikumsservice på Mo forteller at de har flyttet litt på fridager, leid inn vikarer og fått folk tidligere på jobb for å håndtere alle henvendelsene de forventet ville komme i forbindelse med FM-slukkingen onsdag.

Carina Berge ved Publikumsservice på Mo

Carina Berge hos Publikumsservice på Mo forteller om en hektisk dag.

Foto: Frank Nygård / NRK

Totalt teller arbeidsstaben 21 i dag, og de svarer på spørsmål fra folk på både telefon og nett fram til 22 i kveld.

På det meste har 14 personer vært på jobb samtidig, forteller Berge.

– Fram til nå har vi tatt imot 728 telefoner, de fleste om DAB. Vanligvis får vi 300 telefoner fra morgenen og fram til klokken 15, så altså godt over det dobbelte.

NRK har også en egen chattjeneste på nett som folk kan henvende seg til. Her har det kommet 422 henvendelser så langt.

– Vi pleier nesten aldri ha ventetid på linjene våre, men i dag har vi hatt opptil 12 minutter på det meste. Da ble vi litt stresset. Likevel er ikke 12 minutter så mye på en dag som denne, sier Berge.

Berit Pauline Olderskog slukker FM-nettet

NRK Nordlands lytterpersonlighet Berit Olderskog fikk æren av å skru av FM-nettet i verdens første radiofylke som er heldigitalt.

Som forventet

Sammenlignet med andre «publikumsstormer» – som da Skavlan intervjuet den svenske politikeren Jimmie Åkesson – har ikke dagen i dag vært så altfor ille, bemerker Berge.

– Når folk ringer og er sinte fordi de reagerer på programinnhold eller programendringer, kan det bli mer ugreit enn en «storm» man har forventet og er innstilt på.

Torbjørn Rønningsen hos Publikumsservice

På det lengste har Torbjørn Rønningsen sittet i telefonen i 45 minutter.

Foto: Frank Nygård / NRK

Folk som lurer på noe om DAB ringer dessuten som regel fordi de trenger hjelp – ikke for å klage. En gjennomsnittlig samtale tar gjerne fra 10 til 15 minutter å håndtere.

En som har tatt imot mange telefoner i dag er Torbjørn Rønningsen. Han har sittet i telefonen i 45 minutter på det meste.

– Vi har merket stor pågang, spesielt tidlig på dagen. Noen radioer er mer avansert enn andre, og det tar tid å lete fram i bruksanvisninger og så videre. Jeg tror det blir full fart i morgen, også.

Disse spørsmålene går mest igjen

Så hvilke spørsmål er det folk lurer mest på, nå som NRK og de store kommersielle radiokanalene har tatt sitt første skritt over i den digitale verden?

Carina Berge sier det særlig er to spørsmål som går igjen:

  • Mange i dag opplevde at DAB-radioen ble helt stille, også utenfor Nordlands grenser. Det skyldes at det natt til i dag skjedde mange endringer i sendernettene. Her finner du ut hvordan du løser dette.
  • Så er det de som opplever at DAB-radioen er stille, fordi de ikke har DAB+-radio. Noen kommersielle aktører sender fremdeles på vanlig DAB, men på sikt må man kjøpe en DAB+-radio eller DAB+-adapter for å høre radio. De aller fleste DAB-radioene solgt i Norge etter 2009 støtter DAB+ (har du kjøpt DAB-radio (og ikke DAB+) etter 2011 har du mulighet til å klage til forhandler og vise til Lov om forbrukerkjøp §16).

Onsdag ettermiddag har ting begynt å roe seg, men Publikumsservice forventer jevnt trykk fremover, og er klare til å besvare flere spørsmål.

– Vi forventer flere henvendelser etter hvert som folk kommer hjem fra jobb, sier Berge.

  • Under kan du se NRK Nordlands direktesending om DAB: