Hopp til innhold

– Vi er viktige for hele Norge

Etappene for årets Arctic Race of Norway er klare, men sykkelrittets general mener han har flere perler på lager. Men først må finansieringen på plass.

Arctic Race of Norway i Lofoten

Slik så det ut da syklistene i Arctic Race of Norway i Lofoten tråkket seg gjennom Lofoten under den andre etappen i 2013.

Foto: Vegard Grøtt / NTB scanpix

Rittet ble i fjor avsluttet på Nordkapplatået, mens årets etapper er lagt til Sør-Troms og nordlige deler av Nordland. Men ritt-leder Knut-Eirik Dybdal mener han har flere nordnorske godbiter på lager, og skulle gjerne dratt en av dem fram allerede i år.

– Jeg skulle ønske jeg allerede nå kunne si at vi skulle til Helgeland dette året, for det var en av tankene. Helgeland hadde fortjent å få en etappe, men det kan jeg love at vi kommer tilbake til veldig snart.

Trenger penger

Dybdahl

Daglig leder Knut-Eirik Dybdal har stor tro på at finansiering av Arctic Race of Norway skal komme i havn.

Foto: Hilde Wøhni Joakimsen

Dybdal omtaler årets løype som kompakt og fin, og mener de får vist fram flott natur både i Troms og Nordland. Og det kan være viktig dersom årets utgave av rittet ikke skal bli den siste.

Rittet har så langt i stor grad blitt finansiert av sponsorer, arrangørkommuner og de tre nordligste fylkeskommunene. Men når syklistene krysser mållinjen i Narvik 16. august i år er det også over for flere av avtalene. Dybdal ser likevel lyst på fremtiden.

– Vi har god dialog med våre partnere, fylkeskommunen, nye partnere og politikere i Norge som synes dette er et arrangement som bidrar til å markedsføre landet på en god måte.

(Artikkelen fortsetter under)

Løypa for Arctic Race of Norway 2015

Slik sykles Arctic Race of Norway i 2015. Rittet åpner i Harstad og avsluttes i Narvik.

Foto: Arctic Race of Norway

Dyrt å arrangere

Han understreker imidlertid at det er utfordrende å lage sykkelfest nord for Polarsirkelen.

– Et ritt som går så langt nord, koster trolig mer å gjennomføre enn andre steder i Norge. Det har med infrastuktur å gjøre. Vi må kjøpe nesten alle tjenestene i sør, sier Dybdal og legger til at sponsormidler alene ikke dekker kostnadene.

Derfor jobber han og de andre i Arctic Race of Norway hardt med å synliggjøre ringvirkninger sykkelrittet skaper. Rittledelsen har også gjort en studie på hvor mye de generer med tanke på markedsføring.

– Verdien ved å markedsføre Norge på denne måten er billig sammelignet med andre måter, hevder Dybdal.

– Arctic Race of Norway er et viktig arrangement for hele Nord-Norge og Norge, gjennom synligheten arrangementet har fått.

Garanterer finansiering

Mye tyder på at den offentlige pengestøtten fortsetter også etter at årets ritt er unnagjort. Fylkesråd for næring, kultur og helse i Troms, Line Miriam Sandberg, sier det venter penger både fra fylkeskommunen og staten.

– Jeg har fått klare signaler fra regjeringa om at også staten vil finne rom for å bevilge penger, slik at denne nordnorske suksesshistorien kan føres videre, sa Sandberg på fredag.

Arctic race 2015