NRK Meny
Normal

– Umulig å spekulere på hva årsaken kan være

Det er altfor tidlig å spekulere i om ising kan ha spilt inn her, sier avdelingssjef Kåre Halvorsen i den norske Havarikommisjonen.

Grafikk med det faktiske flyet som styrtet

HAVARERT: Flyet havarerte ni kilometer fra den norske grensa. Havaristedet mellom innsjøen Akkajaure og den norske grensa, i Lapplandsfjellene.

Foto: Flighttracker24.com (grafikk: NRK)

– Hendelsen med et tilsvarende fly på Gardermoen skjedde i en avgangsfase hvor spray fra hjulene som la seg på vingen og ødela vingeprofilet og dermed løftet. Vingenes utforming kan gjøre den mer sårbar når ising oppstår. Det er altfor tidlig å spekulere i om ising kan ha spilt inn her, sier avdelingssjef Kåre Halvorsen i den norske Havarikommisjonen.

Ifølge Havarikommisjonen har det vært sju fatale ulykker og flere alvorlige hendelser med denne flytypen. Siden 1997 er 64 mennesker drept i disse ulykkene.

Felles for disse ulykkene er at det har vært forhold med snø og eller is på den indre delen av vingene. En rekke undersøkelser har ikke gitt endelige svar på om flytypen bør ilegges restriksjoner for flyging under spesielle vær- og temperaturforhold.

– De andre ulykkene som er omtalt i rapporten etter hendelsen i 2008 var såkalte «avgangshendelser», det vil si at de skjedde i forbindelse med avgang. Ulykken i Sverige skjedde mens flyet var underveis. Å overføre denne kunnskapen er å dra forhastede konklusjoner, mener Halvorsen.

– Høyenergikrasj

Fungerende avdelingssjef Peter Swaffer i den svenske Havarikommisjonen sier til Sveriges Radio at det er altfor tidlig å spekulere i hvorfor postflyet til West Atlantic styrtet ved innsjøen Akkajaure.

– De første bildene fra ulykkesstedet viser et hull i bakken. Det tyder det på at det har vært en høyenergikrasj. Det er ingen informasjon av interesse, verken fra radarer eller radiokommunikasjon, og Havarikommisjonen skal begynne letingen etter ferdsskriveren.

Den norske Havarikommisjonen samarbeider nå med sine svenske kolleger. I natt ble det også opprettet kontakt med de canadiske havarimyndigheter ettersom flyet er produsert i Canada.

– Vi har samlet mye data som var tilgjengelig i Norge og gjort den tilgjengelig for den svenske Havarikommisjonen. Dette er blant annet kommunikasjon mellom ulykkesflyet og flygeledelsen i Norge, radarinformasjon, samt informasjon om vær og drivstoff, sier Halvorsen.

Ifølge flyselskapet West Atlantic var det ikke noe med lasten på 4,5 tonn for forårsaket årsaken til ulykken.

Postfly styrtet i Nord-Sverige

Flyet var lastet med fire tonn post som skulle fraktes fra Gardermoen til Tromsø. Like øst for Tysfjord styrtet det i bakken.

Foto: Knut Haarvik / NRK

Kulde og kraftig vind

Data fra Flightradar24, som overvåker flytrafikken, viser at flyet falt raskt. På ett minutt falt flyet fra 33.000 fot til 11.725 fot, en distanse på nesten 6,5 kilometer.

Den svenske avisen Expressen har intervjuet en flysikkerhetsekspert som lanserer flere teorier om hva som gikk galt i 1000 meters høyde rundt midnatt. Han mener at det kan ha oppstått feil på styringssystemet. Isdannelse, kulde og kraftig vind er en annen teori.

– Iskrystaller sammen med kraftig vind kan være årsak til ulykken, sier han til avisen.