Hopp til innhold

– Turister som skal låne sykkel ombestemmer seg når de ser veiene

Veiene i Lofoten er så lite tilrettelagt for myke trafikanter at det i verste fall vil kunne resultere i dødsulykker, frykter turoperatør.

E10 Hamnøyfjellet

Slik så det ut på den rassikre strekninga på E10 mellom Solbjørnneset og Hamnøya i Lofoten en vanlig søndag i mars. I sommer er det trangere om plassen.

Foto: Tommy Johansen

Sandro Della Mea i selskapet Reine Adventure

Sandro Della Mea i selskapet Reine Adventure, her sammen med sin kone.

Foto: Privat

Lofoten markedsføres gjerne som en sykkeldestinasjon, og nevnes av National Geographic som en av fem flotte sykkelruter i Europa.

Men bildene av glade mennesker på sykkeltur i brosjyrer og lignende gir et feil inntrykk overfor turistene, mener Sandro Della Mea i selskapet Reine Adventure, som spesialiserer seg på aktiviteter uten motorisert ferdsel.

Han får hele året forespørsler fra turister som blant annet ønsker å utforske Lofoten til fots, i kajakk eller på sykkel. Og spesielt sistnevnte vokser i popularitet for hvert år som går.

– Dessverre er det mange smale veier i Lofoten som ikke er tilrettelagt for myke trafikanter. Det kan i verste fall resultere i dødsulykker, sier Mea til NRK.

Utfordrende

Leder Johnny Strømnes i Lofoten sykkelklubb

Leder Johnny Strømnes i Lofoten sykkelklubb.

Foto: Tommy Johansen

En av Lofotens mest rasutsatte veier ble sikret for flere hundre millioner kroner i fjor. Med glassvegger skal bilistene få både trygghet og opplevelse. Det gjelder i mindre grad turister som utforsker området til fots eller på sykkel.

Leder Johnny Strømnes i Lofoten sykkelklubb forteller at smal vei er et lite problem for proffsyklistene.

– Men for dem som er her som turister og som kanskje har vogn på sykkelen, så er det en utfordring. For halvannen uke siden hadde vi med oss Abid Raja. Han syntes det var utført bra arbeid her, men at veien burde vært bredere.

Rasoverbygget på E10 i Lofoten

Rasoverbygget på E10 i Lofoten skal gi turistene både trygghet og opplevelse.

Foto: Tommy Johansen

– Absurd

Sandro Della Mea i Reine Adventure opplever at en del turister som har bestilt og har planer om å låne sykkel ombestemmer seg når de får se veiene. Han fraråder barnefamilier og folk med lite sykkelerfaring om å legge ut når sommertrafikken er som verst.

– Vi hadde nylig en gjest som ble truffet av speilet på en bobil da han syklet sammen med familien. Mange gir uttrykk for at de finner tunnelene spesielt farlige, når biler og tyngre kjøretøy skal forbi.

Nord-Norge populært blant sykkelturister

Audun Pettersen

Leder for bærekraftig reiseliv og mat i Innovasjon Norge, Audun Pettersen.

Foto: Tommy Andresen

Tall fra Innovasjon Norge viser at 16 prosent av utenlandske turister ønsker å sykle som en del av ferien sin i Nord-Norge. Tallet er det samme for norske turister.

Leder for bærekraftig reiseliv og mat i Innovasjon Norge, Audun Pettersen, har inntrykk av at regionene er ærlige i sin kommunikasjon mot turistene.

– Lofoten er et ikon i norsk reiseliv og er tydelig på at de er en aktivitetsdestinasjon hvor det også er mulig å sykle, og ikke en destinasjon som er spesielt tilrettelagt for sykkelturisme.

Han forstår bekymringene, men mener både Destinasjon Lofoten og de turoperatørene som selger sykkelferier i Lofoten er ganske tydelige på at det kan være mye trafikk langs veien i høysesongen.

Svolvær i Lofoten

Lofoten er populært blant turister. Her fra Svolvær.

Foto: Billy Jacobsen / NRK