Hopp til innhold

– Styrmannen utbryter «What!», og så kommer det noen banneord

Den svenske havarikommisjonen har frigitt loggen av samtalen mellom de to pilotene i postflyet som styrtet i Nord-Sverige i januar i år. Årsaken til flystyrten er fortsatt ikke klar, men det kan ha vært en feil på det tekniske utstyret.

Postfly styrtet i Nord-Sverige

STYRTET I HØYFJELLET: Flyet var på vei med post fra Gardermoen til Tromsø da det styrtet like øst for grensen til Norge.

Foto: Knut Haarvik / NRK

– Vi har fortsatt ingen klare svar på hva som forårsaket ulykken, men noe skjer med flyet, som gjør at det mister høyde, sier leder i den svenske Havarikommisjonen, Jonas Bäckstrand.

Opplysninger fra de svarte boksene tyder på at kapteinen og styrmannen får feil informasjon fra instrumentene i flyet.

– Det tok ett minutt og 20 sekunder fra flyet var på 9500 meter og til det traff bakken, fortsetter Bäckstrand.

Det var ikke noe med været som tilsa at flyet skulle få problemer.

Kraftuttrykk

En av de svarte boksene etter postflystyrten i Nord-Sverige 8. januar 2016

Her er en av de såkalte svarte boksene, som innholdt blant annet lydopptak fra cockpit.

Foto: Den svenske havarikommisjonen

Pilotene jobber med å løse situasjonen helt inntil flyet krasjer. Samtaleloggen som Havarikommisjonen har frigitt tyder på at de siste sekundene var dramatiske.

– I lydopptakene hører vi at kapteinen plutselig utbryter «what...», og så kommer det noen banneord, sier etterforskningsleder Nicolas Seger.

– Etter noen sekunder kobles autopiloten ut, og flyets fart går over den øvre grensen på 315 knop. 16 sekunder etter det igjen sender de ut et nødanrop, og farten øker ytterligere.

«Hjelp meg, hjelp meg»

Her er et utdrag fra samtalen mellom de to, oversatt fra engelsk:

– Vi må stige, vi må stige, sier kapteinen.

– Ja, vi må stige. Sving til venstre, sving til venstre, svarer styrmannen.

– Nei, fortsett til høyre. Fortsett. Fortsett til høyre.

– Ok.

– Nei, hjelp meg, hjelp meg er du snill.

– Jeg vet ikke. Jeg ser ingenting. Jeg tror du er rett person til å korrigere, sier styrmannen.

– Ok. Ok, ja, svarer kapteinen.

– Hva?

Seks sekunder senere avsluttes opptaket. Havarikommisjonen har utelatt noen banneord i loggen, som blir sagt helt til slutt mellom de to.

Sendte ut nødmelding

Grafikk med det faktiske flyet som styrtet

Flyet havarerte ni kilometer fra den norske grensa.

Foto: Flighttracker24.com (grafikk: NRK)

Flyet var på vei med post fra Gardermoen til Tromsø da det natt fredag 8. januar styrtet i det svenske høyfjellet, like øst for grensen til Norge.

Flyet sendte ut et mayday-signal, før det forsvant fra radaren. De siste radarbildene viste at flyet var 120 kilometer nordøst for Bodø, inne på svensk territorium.

Om lag to og en halv time senere fant to norske jagerfly vraket.

Den 42 år gamle flykapteinen fra Spania og den 34 år gamle styrmannen fra Frankrike mistet livet i flystyrten. To dager etter ble det funnet levninger av mennesker blant vrakrestene.

– Dette er en komplisert og omfattende etterforskning. Vi har berget 3,5 tonn vrakrester, rundt 25 prosent av flyet, men det er bare småbiter igjen, sier Jonas Bäckstrand.

Etter planen skal en endelig rapport om ulykken være klar i desember i år.

Svensk havarikommisjon beskriver postfly styrten i Oajevágge i Sverige.

Se video av etterforskningsleder Nicolas Seger fra Havarikommisjonen, som beskriver flystyrten i Nord-Sverige 8. januar i år.

Jagerflyenes opptak fra ulykkesstedet i Nord-Sverige.

FØRST PÅ STEDET: Se opptak fra de norske jagerflyene som var først på havaristedet. I videoen ser du Norsk Luftambulanses helikopter og krateret det styrtede flyet etterlot seg.