I januar ble en tredjedel av alle Hurtigrutens avganger i Øst-Finnmark i kansellert.
– Støtten til Hurtigruten fra politikere og befolkninga langs kysten svekkes når avgangene kanselleres, sier stortingsrepresentant for Senterpartiet i Nordland Janne Sjelmo Nordås.
Staten kjøper tjenester av hurtigruten for mellom 700 og 800 millioner kroner i året, og støtten overvåkes av overvåkningsorganet ESA.
– Ingen aktører må være med å svekke legitimiteten i forhold til den avtalen som staten og Hurtigruten har, sier Nordås til NRK.
Må søke nødhavn
Kommunikasjonssjef i Hurtigruten, Ragnar Norum, sier til NRK at Hurtigruten av og til må søke nødhavn av hensyn til passasjerene, og at dette er grunnen til hyppige kanselleringer den siste tiden.
– Dette gjør man av hensyn til passasjerenes sikkerhet. Når man kommer ut i dårlig vær er det en risiko for bruddskader, fall eller materielle skader, sier Norum.
Han mener at det ikke kan være noe press på kapteinen når slike avgjørelser skal tas.
–Når det er en slik risiko skal det ikke være noe press på kapteinen. Dette er en avgjørelse som kapteinen må få ta helt på egen hånd, sier Ragnar Norum.
–Samstemt kritikk mot Hurtigruten
I går møtte Hurtigruta stortingsrepresentanter fra hele Nord-Norge.
– Kritikken mot Hurtigruten var samstemt. Det ble rettet spesielt mye kritikk fra Finnmark som sier at det kanselleres hyppigere enn noen gang før. De burde sette seg ned med samferdselsministeren og gå gjennom avtalen på nytt, sier Geir-Ketil Hansen fra SV Nordland.