Steinblokken, som Vegvesenet anslår veier opp mot 100 tonn, smalt ned på europaveien ved Kvanndalen i Flakstad kommune rundt klokka 07.00 i dag.
Resultatet er et to meter dypt krater på tvers av veien, som nå er stengt for all trafikk.
– Det er mye ras i Lofoten, men dette var stort, sier Lorentzen i Mesta.
Starter reparasjon
Han har selv vært på stedet for å jage bort skuelystne og trafikanter.
– Når en så stor steinblokk kan ramle ned i veien, kan vi ikke utelukke at det skjer igjen, sier han.
En geolog har vært på stedet for å vurdere rasfaren og har avgjort at arbeidet med å reparere veien kan starte.
– Vi har vurdert det slik at det ikke er flere truende blokker, sier geolog Viggo Aronsen i Statens vegvesen.
Store krefter
Han var i Lofoten i forbindelse med rassikringsarbeid og kastet seg i bilen på vei til rasstedet. Han beskriver den største steinblokken som uvanlig stor.
– Det er ikke vanlig med så store blokker, men Lofoten er et fjellandskap. En tilsvarende blokk raste ut i Vikne på midten av 2000-tallet. Kubikksblokker er mer normalt og det er ikke slik at folk trenger frykte slike store blokker.
Statens vegvesen regner med at det skal gå relativt raskt å reparere veien så snart de får klarsignal.
– Vi har stor anleggsdrift lenger vest i Lofoten med mye tilgjengelig materiale. Reperasjonen ser vi for oss tar mellom tre og fire timer, sier seksjonsleder Kristoffer Angell i Statens vegvesen.
(artikkelen fortsetter under)
Får konsekvenser
E10 i Flakstad er hovedferdselsåren gjennom Lofoten og den stengte veien får dermed store konsekvenser for reisende i regionen.
Arctic Guide Service venter i dag 5.000 cruisepassasjerer i land. 50 busser med turister skal i utgangspunktet ta med turister ut fra Leknes havn og flere av dem skulle vestover forbi Kilan, skriver Lofotposten.
– Vi jobber på spreng med å finne alternativer, sier Remi Solberg i selskapet til avisen.
Sårbare
Flakstad-ordfører Stein Iversen sier raset viser hvor sårbar regionen er.
– Vestlofoten er veldig sårbar. Nå får vi god rassikring i den vestre delen med Hammerfjellet, men dette rasutsatte og farlige området gjenstår.
Han understreker at han forventer at veiene lengst vest i Lofoten sikres bedre enn de er gjort så langt.
– Det er ikke rassikring i det hele tatt i dette området, men fysisk sett må veien legges om. Fjellmassiv som kommer ned er vanskelig å sikre seg mot.