Hopp til innhold

– Stadig flere råkjører med vannskuter

Salget av vannskutere har tredoblet seg fra i fjor. Det har også resultert i mer villmannskjøring, ifølge politiet, som stadig opplever uvettig kjøring nært land.

Salget av vannskutere har tredoblet seg fra i fjor. Det har også resultert i mer villmanskjøring, ifølge politiet, som stadig opplever uvettig kjøring nært land.

Politiet på Helgelandskysten fortviler over enkeltes bruk av vannskuterkjøring. Illustrasjonsbildet har ikke sammenheng med denne saken.

Lensmann i Sannessjøen Oddbjørn Lorvik

Lensmann Oddbjørn Lorvik.

Foto: Ole Christian Olsen / NRK

– Her kommer kompisen, og han slakker jo ikke av i det hele tatt. Jeg tipper at han kan ha en plass mellom 60 og 70 knop, sier lensmann Oddbjørn Lorvik i Alstahaug og Leirfjord mens han viser fram et videoklipp.

Politiet på Helgelandskysten opplever stadig mer villmannskjøring nært land, og fortviler over enkeltes bruk av vannskuterkjøring i området.

– Når man ser hvor tett de er land, øyer, holmer og andre båter, så er det klart at det ikke er sånn det skal være, sier Lorvik.

Dårlig stilt

Etter at det høsten 2013 ble lovlig å kjøre vannskuter igjen i Norge, har salget av slike fartøy ligget svært høyt. I år er salget av vannskutere i Norge nesten tredoblet, sammenlignet med fjoråret.

Båt Helgeland

EN AV TO: Dette er den ene av de to uniformerte politibåtene som finnes i Nordland. Den lå på land i vår, men er nå reparert for 200.000 kroner, og er igjen i drift.

Foto: Reidar Hågensen

Men tross klare oppfordringer om å følge reglene, er det en del førere som tøyer grensene. Det gjør de med minimal fare for å bli tatt.

For som NRK tidligere har fortalt finnes det bare et 20-talls rene politibåter i Norge. I Norges lengste fylke Nordland skal for eksempel to uniformerte politibåter dekke en kystlinje på over 14 000 kilometer, eller om lag en fjerdedel av Norges totale kystlinje.

– Det er uheldig at politiet, som er en akuttetat, er såpass dårlig stilt for å gjøre en jobb på sjøen. Vi prøver å ta unna det vi klarer, men noen oppdrag blir nedprioritert på grunn av mangel på kapasitet, har politioverbetjent Tom Giertsen i Sandnessjøen tidligere fortalt.

Urimelig regelverk

Førerne synes på sin side at enkelte deler av regelverket går på sikkerheten løs.

Bjarne Myhre-Olsen

Bjarne Myhre-Olsen synes regelverket er urimelig.

Foto: Ole-Christian Olsen / NRK

I dag må vannskuterne for eksempel 400 meter fra land før de får kjøre fortere enn fem knop. Men førerne frykter dette vil være med på å skape flere skumle hendelser nært land.

Bjarne Myhre-Olsen er en av dem som synes regelverket er urimelig. Han mener at det å måtte forholde seg til fem knop i mange tilfeller vil skape farlige situasjoner.

– For eksempel rundt Hurtigruta, ferger og andre rutegående fartøy som ikke kan forholde seg til oss på samme måte som vi kan overfor dem. Det er vanskelig å styre unna i fem knop hvis noe skulle skje.

Uvettig kjøring

Lennsmann Lorvik har på én måte forståelse for at enkelte førere lar seg rive med.

– Jeg kan forstå at det er enormt «kikk» å sitte på en vannskuter og være så nært innpå det våte element. Men det forklarer ikke mye av den uvettige kjøringa som blir gjort, avslutter han.

Video Villmannskjøring med vannskuter

Villmannskjøring med vannskuter rett foran baugen på hurtigruteskipet Trollfjord i Meløy sommeren 2011.