Hopp til innhold

Forsker om vikingtrend: – Må unngå «Himmelblå-fella»

Vikingmuseet i Lofoten jubler over drahjelp fra tv-serier om vikingene. – De bør smi mens jernet er varmt.

Lofotr Vikingmuseum

Hos vikingmuseet Lofotr på Borg i Lofoten opplever de for tiden en enorm interesse, mye takket være tv-serier om vikingene. Forsker Dorthe Eide ber museet smi mens jernet er varmt.

Foto: Lofotr Vikingmuseum

– Slike trender kommer og går. Det gjelder å smi mens jernet er varmt, og spille på trenden, sier førsteamanuensis Dorthe Eide ved Universitetet i Nordland til NRK.

Som NRK fortalte torsdag opplever vikingmuseet Lofotr på Borg i Lofoten for tiden en enorm interesse både fra publikum og jobbsøkere.

Nå tror de på ny besøksrekord, takket være de mange tv-seriene som tar for seg forfedrene våre.

Dorthe Eide, førsteamanuensis Høgskolen i Nordland

Førsteamanuensis Dorthe Eide ved Universitetet i Nordland har sett på effekten av tv-serier og turistboom.

Foto: Susanne Lysvold / NRK

– Tv-seriene har helt klart mye å si for interessen. De store tv-selskapene har voldsomme markedskrefter, og det er med og bidrar til at vikinger er veldig populært i verden akkurat nå, sier høvding ved museet, Terje Bøe, til NRK.

Og nettopp effekten av slike tv-serier er ikke til å underslå, sier Eide ved Universitetet i Nordland.

– For museets del handler det om å fange opp den økende interessen for vikinger. Det skjer i flere land nå, og det er viktig å fange opp i Norge. Det er jo tross alt her vikingene kom fra.

– Turister har mange alternativ når de skal velge seg opplevelsesreiser. Dersom det blir kjent at de kan oppleve vikingetiden akkurat i Lofoten, så blir det fort attraktivt, legger hun til.

– Utnyttet ikke interessen godt nok

Hun har blant annet sett nærmere på turistboomen NRK-serien «Himmelblå» ga for den lille øya Ylvingen i Vega kommune på Helgeland i Nordland.

Mens det til daglig bor et 20-talls mennesker på øya, var det fra juni til august 2009 15.000 personer som med sykkel, bil eller til fots tok turen til himmelblåøya.

– Vi så en skikkelig turistboom, og himmelblåeffekten strakk seg fra Lofoten i nord og til nabolandene våre, bemerker Dorthe Eide, og legger til:

– Folk som ikke hadde vært på helgelandskysten ble klar over plassen. Det kom turister både fra Norge, Sverige og andre land.

I sin analyse fant hun ut at potensialet aldri ble utnyttet fullt ut.

– Jeg vil si at de, og flere andre som har opplevd lignende fenomen, ikke har vært spesielt flink til å utnytte interessen. De fikk aldri ordentlig sving på det, og ingen varig effekt, hevder Eide.

– Skap opplevelser

Hun mener løsningen for attraksjoner som opplever en plutselig interesse er sammensatt.

– Folk som ser tv-serier, filmer eller leser bøler vil gjerne komme til det aktuelle området og leve seg inn i det. Det holder ikke bare å se hvordan det er, de vil være helter. Det gjelder både for Himmelblå og Lord Of The Rings, for å nevne noen.

Dermed gjelder det å forberede i en tidlig fase, få det offentlige- og privat næringsliv til å gå sammen, og skape gode opplevelser for de besøkende.

– Og hvis du da blir hektet på vikinger som fenomen, så ønsker du å gå inn i rollen. Da vil du seile, ro i båt, leke vikinghøvding, kle deg ut og lage mat, forklarer førsteamanuensisen.

Har fått kritikk

Lofotr Vikingmuseum øksekasting

Besøkende tester øksekasting på blink ved Lofotr Vikingmuseum.

Foto: Lofotr Vikingmuseum

Tidligere i vinter fikk norske vikingmuseer kritikk for å mangle fengende innhold og spenning.

– Jeg er bekymret for om folk går like tilfredse ut av museeene som de går nysgjerrige inn, sa forsker Lars Ueland Kobro ved Telemarksforskning til NRK den gang.

Førsteamanuensis Dorthe Eide ved Universitetet i Nordland er enig i at opplevelsene spiller en viktig rolle.

– Det som kjennetegner opplevelsesturistene er nettopp at de vil oppleve å gjøre mye. De vil bruke sansene. En del er fornøyd med bare å se på vikingspill, men de som virkelig er interessert vil selv være med å spille.

Hun mener likevel vikingmuseet Lofotr på Borg i Lofoten har mye å spille på allerede, og viser til at museet går inn i sin 20. sesong.

– Museet på Borg er ett av stedene i Norge som har jobbet mest med å formidle kunnskap om vikinger. De er også blant dem som har kommet lengst med å skape opplevelser for de besøkende.

– Der kan du ro i båt, du kan være tilstede i vikingleire. Nå handler det om å spille på trenden og si «se her, vi har mye som skjer», avslutter hun.