– Skatteregler for leiebil truer turismen i Norge

I Lofoten blir mange turister møtt med tomme leiebilplasser, ifølge reiselivsdirektøren i NHO. Leiebilfirmaene mener endringen av momsregler for leiebil gjør at de ikke kan tilby flere biler, mens Finansdepartementet svarer at dagens ordning er god nok.

turisteR_leiebil

Ivana Martines og Adriel Dei Rio fra Puerto Rico har drømt om Norge-ferie i fem år. Selv om de synes prisene både på leiebil og mat er stive, er det verdt det, sier de to.

Foto: Kjell Mikalsen / NRK

Administrerende direktør i NHO Reiseliv, Kristin Krohn Devold sparer ikke på kruttet i kritikken mot en skatteordning hun mener slår dårlig ut for både leiebilselskaper og leietakere.

– Det ønsker vi å justere. Ikke slik at staten taper penger, men sånn at noen av inntektene til staten overlever levetiden til leiebilen. Denne endringa vil gjøre at leiebilselskapene overlever. Her haster det med handling, mener hun.

For noen år tilbake kom de en skatteendring for leiebiler, noe hun mener har gjort markedet mye mer utfordrende både for dem som leier ut, og de som skal leie bil til ferien.

Mener leiebilmangel truer turismen

Problemet er ifølge Devold at det i høysesongen er så stor etterspørsel etter leiebil, at det flere steder både i Nord-Norge og på Vestlandet er fullstendig utleid.

– Konsekvensene er ganske store når det gjelder arbeidsplasser og inntekter for kommunene. Vi ser at mange turister har nødt til å holde seg i byene, mens de virkelige perlene ikke minst i nord og i vest blir umulige å få tak i, mener hun.

Devold mener nå at Finansdepartementet må ta grep og endre forskriften slik at leiebilene ikke blir en flaskehals for turismen.

Devold

Kristin Krohn Devold mener noe må gjøres for å bedre vilkårene for leiebilselskapene.

Foto: Petter Strøm / NRK

– Vi er konkurranseutsatt både fra Sverige og Finland. I disse landene har de gunstigere skatteregler for leiebilselskapene, som vil gjøre det fristende for en del å velge andre reisemål. Det er en langsiktig fare for hele oppslutninga rundt Nord-Norge, og store deler av vestlandet som reisemål.

I en rapport Menon Economics har utført på oppdrag fra NHO Reiseliv går det frem at leiebilmarkedet er svært presset i høysesongen, noe Devold mener er en utfordring:

– En ting er inntektene Finansdepartementet har på avskriving av bilene. Inntektene vil totalt sett øke betydelig fordi det gir mulighet for økt turisme.

– Ulønnsomt å lease ekstra biler i høysesongen

Hos Avis i Lofoten er det mye å gjøre stort sett året rundt, men daglig leder Lasse Veiesund sier det er ekstra trykk nå på sommeren.

– På enkelte dager kan det være lite leiebiler, for eksempel når det kommer inn turistbåter, kommer flere tusen mennesker i land. Av og til kan det være vanskelig å dekke behovet, vedgår han.

Av og til blir de nødt til å si nei til gjester som ønsker å leie bil. Selv om de har en stall på 125 biler i drift, er det lite biler som står ledige på parkeringsplassen ved Svolvær lufthavn.

avis

Daglig leder i Avis Lofoten, Lasse Veiesund sier det hender de må si nei til turister som vil leie bil, selv om de alene har 125 biler.

Foto: Kjell Mikalsen / NRK

I dag leaser de stort sett alle bilene. Veiesund forteller at de må ha bilene i minst fire år for å få betalt ut fullt momsfradrag.

– Om vi skal lease kun for sommeren blir det for dyrt. Da stiger prisene veldig. Vi prøver å toppe bilparken på sommeren, men å kjøpe inn biler for å ha dem i tre måneder går ikke med den norske avgiftspolitikken, sier han.

Statssekretær Jørgen Næsje i Finansdepartementet sier de er kjent med innvendingene fra NHO Reiseliv når det gjelder fradragsregelverket for utleiebiler, men at de mener dagens regelverk er sjenerøst overfor utleiebilselskapene.