– Visjonen om Norge som verdens fremste sjømatnasjon er ikke bare en visjon, men en realistisk og riktig målsetting, sa Berg-Hansen, da hun presenterte hovedtrekkene i sjømatmeldingen på årskonferansen i Fiskeri- og havbruksnæringens landsforening, FHL.
Stad-tunnel
Statsminister Jens Stoltenberg understreket også i sin innledning på FHL-møtet i Ålesund at kunnskap er viktig, men la til at samferdsel, er en annen viktig forutsetning for vekst i næringen.
– Det vil komme mer penger til havner og farleder i Nasjonal transportplan, som kommer over påske, lovet han.
Opprustningen av E39, og den såkalte lakseriksveien til Hitra og Frøya, vil også være viktig for sjømatnæringen.
Overfor TV 2 røpet Stoltenberg at regjeringen bevilger 1 milliard kroner til skipstunnel ved Stad i Sogn og Fjordane. Også denne milliarden kommer i Nasjonal transportplan over påske, sa Stoltenberg.
Byggingen skal etter planen starte i 2018.
– Det er et viktig prosjekt. Det bidrar til sikkerhet og framkommelighet, og det er en stor satsing på kysten, sier statsministeren til kanalen.
- Les også: – En drøm som blir virkelig
Høyere forskningsavgift
I sjømatmeldingen lover regjeringen mer penger til offentlig marin forskning, eller et marint kunnskapsløft, som Berg-Hansen kaller det.
Forskningen må ikke bare rette seg mot råstoffet og ressurssituasjonen, men også produktutvikling og marked, understreket hun.
– Samtidig skal næringen selv bidra mer til forskning og kompetanseheving. Regjeringen vil blant annet foreslå å øke forskningsavgiften til Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond, opplyste hun.
Mer til kommunene
Kystkommuner skal få mer igjen for å stille areal til rådighet for havbruksnæringen. Det skal skje ved at kommunene skal få en andel av vederlaget ved tildeling av nye tillatelser til lakseoppdrett.
– Men det blir ikke snakk om en arealavgift. Vi vil ikke ha en særskatt for bruk av areal i kystsonen, sier Berg-Hansen til NTB.
Grønne konsesjoner
Meldingen legger ikke opp til radikale endringer i forvaltningen av oppdrettsnæringen, men varsler en bedre samordning av de statlige tilsynene med næringen.
Den legger heller ikke opp til kraftig volumvekst, bortsett fra 45 såkalte grønne konsesjoner, som stiller strengere krav til tiltak og teknologi for å redusere problemene med rømming og lakselus. En forskrift om grønne konsesjoner er nå på høring.
– Fellesskapets eiendom
Regjeringen er i konflikt med trålerredere, både om leveringsplikt til landanlegg og rederes rett til å beholde fiskekvoter til evig tid.
– Fiskeressursene er fellesskapets eiendom, det ligger i bunnen for hele meldingen. Og de skal forvaltes bærekraftig, både miljømessig, sosialt og økonomisk, sier Berg-Hansen.
Stortingsmeldingen legger opp til enkelte endringer i kvoteregimene, blant annet for å sikre jevnere råstofftilgang og bedre kvalitet på råstoffet.
– Vi er også opptatt av å gi også den minste delen av flåten et lønnsomt driftsgrunnlag, sier Berg-Hansen.
Sjømatmeldingen varsler en egen utredning om lønnsomhet og kvotetilgang for fartøyer under 11 meter. Det blir også gitt 20 nye rekrutteringskvoter for unge fiskere.