Hopp til innhold

Prest: – Disse sjåførene kjører drapsmaskiner

Prest Trond Laksaa vil øke straffene for vogntogsjåfører som skaper farlige situasjoner på norske vinterveier. – Når skal disse sjåførene lære? Svaret er dessverre aldri, sier han.

Trond Laksaa og vogntog

I et innlegg i avisen Fremover ber Trond Laksaa myndighetene stoppe det han kaller «drapsmaskiner» på veiene.

Foto: NRK

I natt lavet snøen ned over store deler av landet og på nytt står det vogntog på kryss og tvers på norske veier.

Det får prest og bystyrepolitiker Trond Laksaa i Narvik til å se rødt. I et innlegg i avisen Fremover ber han myndighetene stoppe det han kaller «drapsmaskiner» på veiene.

– Et viktig grep er å ansvarliggjøre sjåførene og øke straffene slik at de rett og slett ikke tør sette seg bak rattet hvis de er usikker på føret, skriver han og fortsetter:

– Når ulykker skjer og det går menneskeliv tapt er det ikke uflaks eller uaktsomt drap, men forsettlig drap! Ja, nesten på grensen til overlagt drap! Hva ellers skal man si om en sjåfør som legger ut på en isete E6 med et 50 tonn tungt vogntog med nedslitte sommerdekk? Og når skal våre myndigheter (de som skal beskytte oss) våkne? Når skal de stoppe vogntogene på grensen og ved andre trafikkstasjoner?

(artikkelen fortsetter under)

Vogntog kjørte i grøfta på E10

Dette vogntoget fra Tollpost havnet i grøfta på E10.

Foto: Viktor Rystad Nilssen

Vogntog skled 200 meter

Det er ulykka på Trældal tidligere i dag som fikk presten til å sette seg ved tastaturet.

Der begynte et dansk vogntog å skli mens sjåføren sto på utsiden for å legge på kjetting. Vogntoget skled 200 meter og traff en personbil som ikke kom seg unna. To personer ble skadet og sendt på sykehus.

– Her har sjåføren grovt misoppfattet veiforholdene og det må han stå til ansvar for, sier presten til NRK.no.

(artikkelen fortsetter under)

Vogntog sperret E6 i Trældal nord for narvik

SKLED INN I BIL BAK: Det danske vogntoget fikk problemer på det glatte føret mellom Trældal og Leirvik nord for Narvik mandag.

Foto: Dan Henrik Klausen / NRK

– Må straffes strengere

Laksaa etterlyser strengere straffer og hyppigere kontroller.

– Jeg mener de må øke straffene. De må stille sjåførene ansvarlig og de må utføre kontroller hyppigere. Jeg leste et sted at det hadde vært ti kontroller til sammen i Norge i høst. Når det er flere tusen vogntog på veiene, så er det tydelig for alle at det ikke holder.

Som prest har Laksaa personlig engasjement for trafikksikkerhet.

– Jeg har selv gravlagt ofre etter trafikkulykker og det er ikke hyggelig for å si det pent, sier han.

– Tror ikke på strenge straffer

Hos Norsk Lastebilforbund tror de ikke at strengere straffer vil hjelpe.

– Sjåførene blir jo straffet allerede i dag om de er uaktsomme, og jeg tror ikke det nytter å true med mer straff. Det som gjelder er å effektivisere kontrollene, sier fylkesleder i Nordland, Einar Endresen.

Han reagerer på innlegget fra Laksaa.

– Jeg synes det blir litt tullete av en prest å skrive et sånt innlegg. Man kan ikke skjære alle over en kam, sier Endresen.

(artikkelen fortsetter under)

Tre vogntog kolliderte sør for Bjerkvik
Foto: Dan Henrik Klausen / NRK

Skylder på utlendingene

Etter at den første snøen lavet ned, har det vært veikaos mange steder i landet, og det har på nytt startet debatten om vogntog og korrekt utstyr.

Endresen mener norske sjåfører blir hetset mer enn de fortjener.

– Jeg synes media må være flinkere til å skrive hva slags vogntog som skaper problemene. De norske sjåførene vet hvilke regler som gjelder, men det er det veldig mange utenlandske sjåfører som ikke vet, sier han.

Fylkeslederen i Nordland mener strengere kontroller på grensa er veien å gå.

– Så lenge vi fortsetter å slippe utenlandske vogntog uten riktig utstyr inn i landet, så ber vi om problemer. Det er her skoen trykker, mener han.

– Antallet utenlandske vogntog har eksplodert i Nord-Norge og konsekvensene av det ser vi jo tydelig, fortsetter Endresen.