Hopp til innhold

Reagerer på reaksjonen fra foreldrene: – Veldig umodent

Ved Ørnes skole har mange foreldre blitt provosert over at den beste eleven får et gavekort under skoleavslutningen. Lasse Skogvold Isaksen ved NTNU reagerer. – Jeg synes synd på elevene, sier han.

NTNU-forsker Lasse Skogvold Isaksen

Skoleforsker Lasse Skogvold Isaksen ved NTNU reagerer på reaksjonene fra foreldrene.

Foto: Privat

NRK skriver i dag om at en ungdomsskole i Meløy gir gavekort til de to elevene med best karakterer og lavest fravær, noe foreldrene liker dårlig:

Jeg kjenner jeg rett og slett blir kvalm. Jeg har selv en som begynner i 10. til høsten. Det er forkastelig.

Reaksjoner fra foreldre på Facebook

Førsteamanuensis i pedagogikk Lasse Skogvold Isaksen ved NTNU reagerer voldsomt på reaksjonene fra foreldrene på skolen, som han mener er «beklagelig».

– Det er veldig umodent. Det kan godt hende at de som gjør det bra på skolen sliter på andre områder i livet, og det er dessuten ikke slik at selv om man går ut med gode karakterer fra grunnskolen så flyter man igjennom livet på et rekesmørbrød, sier Isaksen til NRK.

Han påpeker at det er vanlig å trekke fram gode prestasjoner i andre deler av samfunnet, spesielt innenfor kulturliv og idrett, og synes det er rart at man ikke kan gjøre det samme i skolen.

Jeg ser ikke problemet med å gi den beste eleven et gavekort. Det er riktig og fint å kunne markere når noen har gjort det bra.

Lasse Skogvold Isaksen / NTNU

Vanlig i andre land

Isaksen får delvis støtte fra Thomas Nordahl, som er professor og leder av Senter for praksisrettet utdanningsforskning ved Høgskolen i Hedmark.

Han forteller at det å belønne de flinke elevene er vanlig i andre land, som USA og Finland, men at vi i den norske skolen aldri har hatt kultur for å trekke enkeltelever fram.

– I Norge er vi fornøyd når vi klarer å trekke alle opp ut fra sine egne forutsetninger, sier Nordahl.

Han mener vi likevel kan ha noe å lære fra andre land, og tror at et belønningssystem kan være positivt hvis det gjøres på riktig måte.

– For eksempel ved å lage et system der alle har mulighet til å få en utmerkelse. Det kan virke motiverende. Da kan man ikke bare se på karakterer, men også framgang i læring og arbeidsinnsats.

Skoleforsker Thomas Nordahl

Professor Thomas Nordahl forteller at det ikke er gjort så mye forskning på feltet, men utelukker ikke at det kan være positivt å påskjønne evnerike elever såfremt det gjøres på en gjennomtenkt måte.

Foto: Tormod Strand / NRK

Hysjes ned

Debatten var også tema i NRKs Ukeslutt forrige lørdag. Her deltok skribent Sanna Sarromaa, som har tatt opp temaet i en kronikk i VG.

Sarromaa, som har finsk bakgrunn, mener innsatsen og resultatene hysjes mer ned enn den hylles i den norske skolen.

– I den norske skolen kan det virke som om at den enes suksess betraktes mer som de andres tap, skriver Sarromaa i kronikken.

Når vi hyller vinnere i idrett, kan vi også hylle vinnere én gang i året på skolen, mener Sarromaa.

De fortjener å gå med konvolutten sin og vise at de har arbeidet langsiktig og systematisk mot et mål - eller at de har stilt opp for andre og for fellesskapet.

Sanna Sarromaa

Vil gå ut over elevene

Lektor Simon Malkenes ved Ulsrud videregående skole i Oslo er på sin side skeptisk til det han mener vil resultere i en mer prestasjonsorientert skole.

– Skole er læring, ikke konkurranse eller prestasjon. Å skape et konkurransejag i skolen vil gå ut over læring og elevenes psykiske helse, sa Malkenes under NRKs Ukeslutt.