– Ingen kommentar, sier informasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe til nettstedet e24.
Likevel tror han at Widerøe kan overleve uten storebror SAS.
– Widerøe kan klare seg uten SAS og fortsette å være med i Star Alliance som en uavhengig operatør, sier Kongsteien til nettstedet.
Det er den danske storavisen Berlingske Tidende som skriverfølgende i dag:
– Kan være ved en milliard
«Det norske flyselskapet Widerøe er en liten juvel i SAS-systemet, som ifølge beregninger kan bringe inn rundt én milliard kroner ved et salg».
Jobber på spreng med å kutte
SAS-ledelsen forsøker med alle midler å kutte kostnader, og ifølge København-avisens ikke navngitte kilder er det først og fremst kabinpersonalet som forsøkes trengt opp i et hjørne.
Bakgrunnen for de nye kuttene er selskapets sterke behov for ny kapital.
Den nye spareplanen skal ifølge Berlingske presenteres offentlig om kort tid og ramme SAS-ansatte i alle nordiske land. Det er allerede planlagt å kutte lønnsutgiftene med opptil 25 prosent, men dette skal ikke være nok.
Dermed kan både Widerøe og Eurobonus-programmet bli ofret, ifølge avisen.
Selskapets talsmann Sture Stølen vil ikke kommentere artikkelen i Berlingske, men sier «alle steiner vil bli snudd» i arbeidet for å spare.
Widerøe: – Vil kunne klare seg
Kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe sier til E24 at det regionale flyselskapet har stor nytte av å være knyttet til SAS.
– Man kan jo sjekke inn i Svolvær og sjekke ut i Beijing. Som kunde blir man ivaretatt hele veien gjennom vårt samarbeid, sier Kongsteien til nettstedet.
- Les også:
- Les også:
Spår konflikter
Kilder tett på forhandlingene om spareplanen sier den vil føre til nye heftige konflikter med kabinpersonalet og pilotene. Disse gruppene vil ifølge Morgenavisen Jyllands-Posten bli møtt med krav om omfattende kutt i lønn og betingelser.
Jyllands-Posten skrev onsdag at alt nå er i spill for å hente inn penger til selskapet. Flere kilder peker på at et stort antall mellomledere kan miste jobbene sine, og i tillegg skal SAS vurdere å selge datterselskapet SAS Ground Handling (SGH).
- Les også:
- Les også:
Planen er utarbeidet fordi det nåværende spareprogrammet ikke har vært tilstrekkelig til å sikre et akseptabelt overskudd. Samtidig truer nye regnskapsregler i EU med å utradere selskapets egenkapital, for fra 2013 skal pensjonsforpliktelsene motregnes i egenkapitalen.